Nyt foredrag om computerspilsafhængighed og internettets skyggesider

Vi udby­der nu et nyt fore­drag til men­nesker der arbe­jder i psyki­a­trien eller andre behan­dlingsin­sti­tu­tion­er. Fore­draget omhan­dler Gam­ing dis­or­der (com­put­er­spilsafhængighed) som diag­nose, samt inter­net­tets mange skyggesider.

Du kan læse meget mere herom på føl­gnede link.

Fore­drag om gam­ing og inter­net­tets skyg­gesider til for­valt­ninger v. læge og psykolog

 

 

Invitation fra Aarhus Byråd — Ekspert i børn og unges mentale og fysiske sundhed og sammenhængen til det digitale liv

Aarhus Byråd har anmod­et om, at få en psykolog ind i deres ekspert­gruppe om teknolo­giens ind­fly­delse på børn og unges men­tale sundhed.

David Mad­sen har takket ja til at vare­tage denne rolle, og vil for alt i ver­den arbe­jde hårdt for at børn og unge sikres et godt og sundt liv i det fysisk-sociale rum. Det som vi har set i de sid­ste ti år er, at børn og unges primære sociale are­na er rykket grad­vist over på de dig­i­tale plat­forme, og det har betyd­ning for børnenes trivsel.

93% piger på 15 år og 87% drenge bruger ikke tid med deres ven­ner fysisk efter skole.

Under 25% er fysisk aktive en time om dagen.

Børn sover i gen­nem­snit én time min­dre end de gjorde i 80’erne.

Vi ser sam­tidig en stign­ing af børn og unge som udvikler angst, stress og depres­sion samt ensomhed.

Hvis vi ikke beg­y­n­der at rette blikket mod det liv de unge bliv­er tilbudt, og hvilket liv de lever vil vi ikke forstå denne udvikling til fulde.

Det er længe stået lysende klart for psykologer, lærere, pæd­a­goger, at der er en direk­te sam­men­hæng mellem den måde vi lever liv på og den måde vores følelses- og tanke­liv udtrykker sig.

At vi har tilladt det dig­i­tale liv at erstat­te et fysisk-socialt liv har store kon­sekvenser for alle, men særligt børn og unge er hårdt ramte for­di de stadig er i gang med at finde deres væren i ver­den. De skal støttes i, at få tilbudt flere fysisk-sociale rum, hvori deres væren i ver­den kan blive anerk­endt og udviklet.

I Dabeco hilser vi det velkom­ment, at Aarhus Byråd har beslut­tet at ind­drage vores arbe­jde. David ser frem til at arbe­jde med kom­pe­tente kol­le­gaer omkring dette felt, og håber at nå frem til trivsels­frem­mende forslag til gavn for alle børn og unge i Aarhus kommune.

 

Fra invi­ta­tio­nen fremgår følgende:

Et af emn­erne er min­dre psykisk sårbarhed.
Dette meget brede emne er snævret ind, så udval­get i sit arbe­jde primært vil have fokus på teknolo­giens – særligt de sociale mediers — rolle i forhold til psykisk sår­barhed. Eksponer­ings- og præs­ta­tion­skul­turen udfor­dr­er den fly­dende grænse for, hvornår børnene og de unge ”er på” og hvornår de ”hold­er fri”. Hov­ed­fokus er på børnene og de unge, men udval­get vil også bel­yse, hvilken rolle de vok­sne omkring børnene og de unge spiller.
Målet er, via 6–7 møder frem mod som­meren 2020, at nå frem til en poli­tik for området og/eller forslag til konkrete tilt­ag vi kan sætte i værk i Aarhus. Du kan læse lidt mere om arbe­jdet i det med­sendte udkast til kom­mis­so­ri­um. Det skal nævnes, at der netop er tale om et udkast, og at det endelige kom-mis­so­ri­um for arbe­jdet først ved­tages, når udval­get er fuldtalligt.

New nordic x‑gamers — Skriver du opgave eller er du journalist så kan du tale med en eks-gamer

Dabeco vil gerne bidrage til, at de mænd som tidligere har ladet spil­lene tage for­rang over vitale og livsvigtige områder får mulighed for at stå frem med deres his­to­rie. Der­for har vi i Dabeco udviklet new nordic x‑gamers, som i sin hel­hed består af en gruppe mænd der gerne vil fortælle deres his­to­rie om at være fanget af onlinespil.

Da det hele er meget nyt vil det dog være påkrævet at der ikke fremgår billed­er og at navnet på eks-gameren anonymis­eres. Dette er for at beskytte de mænd som gerne vil stå frem med deres historie.

Hvis det kunne være i din inter­esse at få ind­b­lik i en eks-gamers his­to­rie, så tag endelig kon­takt på kontakt@dabeco.dk eller tryk på neden­stående knap.

Skriv gerne lidt om for­målet med artiklen eller opgaven.

Mange ven­lige hilsner New nordic x‑gamers og teamet i Dabeco 🙂

 

Få kontakt til en x‑gamer

Foredrag ved socialstyrelsen

I dag var vi inviteret af Social­styrelsen til at tale om gam­ing og sociale medi­er i socialt udsat­te unges liv. Mange veloverve­jede reflek­sion­er blev drøftet.
Og der er ingen tvivl om, at det altover­skyggende dig­i­tale liv ofte ram­mer socialt udsat­te unge.

Når livets spil bliv­er for svært at spille vender du dig mod et spil der pass­er til dine evn­er og færdigheder.

Tak for en god dag.

Vi afholdte foredrag om sunde skærmvaner

I går var vi inviteret af forenin­gen for grøn­landske børn til at snakke om gam­ing og sociale medi­er. Og sikke en god aften — tak for den til de omsorgs­fulde foræl­dre som mødte op 

Det slide som ses på billedet illus­tr­erer vores liv som en have. De områder vi ser til — som vi van­der — giv­er omsorg og nærvær blom­str­er op. De områder vi neg­liger­er og overs­er sygn­er hen og visner.

Når bar­nets dig­i­tale liv er så mas­sivt som mange børn og unges er i dag, vil der være vitale områder i deres livshave som ikke bliv­er set til og derved sygn­er hen.

Vi diskuterede hvilke områder i børnenes livshave som ikke bliv­er van­det når børnene sid­der ved hver deres skærm.

Mange gode bud kom frem — den del af haven som rum­mer fysisk aktivitet, fysisk samvær med ven­ner og fam­i­lie, uddan­nelse, sund­hed og ikke mindst søvn bliv­er ikke vandet.

Så husk at invitere jeres børn rundt i hele deres have 

David Madsen i Techtopia

David Mad­sen havde fornø­jelsen af, at debat­tere com­put­er­spil med Rune Lundedal Nielsen og Eva fra Diggipippi.

De kom omkring børn og unges sti­gende gam­ing­for­brug, og hvad det har af betyd­ning for børnenes fysiske liv. Der er ingen tvivl om, at danske børns skærm­for­brug er alarmerende højt, og det har store kon­sekvenser for deres fysiske liv.

De kom desu­den omkring WHO’s diag­nose, gam­ingdis­or­der. Det er meget væsentligt at under­strege, at diag­nosen (i øvrigt, lige­som alle andre diag­noser) ikke årsags­fork­lar­er. Det vil sige, at diag­nosen ikke fork­lar­er hvor­for den opstår i et men­neskes liv. Den beskriv­er objek­tivt en række symp­tomer som skal være gældende.

I forhold til com­put­er­spilsafhængighed, så er diag­nosen tilst­ede hvis com­put­er­spillet er ude af kon­trol, tager for­rang over andre inter­ess­er, skole, uddan­nelse, arbe­jde samt fam­i­lie og ven­ner. Desu­den skal man spille til trods for at der er neg­a­tive følger.

Det inter­es­sante i en psykologs optik er, hvor­dan vi hjælper de men­nesker som lid­er til at finde tilbage til et menings­fuldt liv med arbe­jde, fysisk samvær med kæreste og ven­ner samt mass­er af gode offline oplevelser.

Rigtig god fornøjelse 

Foredrag for unge i udskolingen — sunde skærmvaner

I fredags bad psykologerne Rebec­ca Poulsen og David Mad­sen udskoleelev­erne på Sten­løse pri­vatskole drøfte følgende:

Hvor­dan ser et liv med sunde skær­m­van­er ud? I fam­i­lien, i skolen og blandt vennerne?

Dette skal ses i rela­tion til sund­hedsstyrelsens rap­port fra august 2019 og de sta­tis­tikker der peger på, at danske unge er mindst fysisk sam­men med ven­ner efter skole og sid­der mest foran en skærm ift. unge i resten af europa.

Og hold op nogle gode og veloverve­jede svar der kom.

- Vi kunne lave lek­ti­er sam­men efter skole

- Skolen kunne sørge for at vi var mere fysisk aktive

- Vi kunne aftale med fam­i­lien at vi ikke har tele­fon­er ved middagsbordet

Tak til Sten­løse pri­vatskole for en dag med virke­lig mange inter­es­sante diskus­sion­er elev­erne i mellem.

Dig­i­tal dan­nelse han­dler om mere og andet end det som foregår bag skærmen.
Det er også evnen til at løs­rive sig skær­men og investere tid i de men­nesker som bety­der noget og de aktiviteter som er meningsfulde.

Familieterapeuternes årlige konference — workshop om samtastrategier med børn, unge og deres familier

Strate­gi­er, inter­ven­tion­er og forståelse af det usunde for­brug af gam­ing og SoMe.

I tirs­dags havde læge, Cecilie Fed­er­spiel og psykolog, David Mad­sen fornø­jelsen af at delt­age til fam­i­li­eter­apeuternes årlige kon­fer­ence, hvor vi gav ind­b­lik i virkn­ings­fulde sam­talestrate­gi­er og inter­ven­tion­er i arbe­jdet med børn, unge og deres fam­i­li­er hvor skær­men er gen­stand for kon­flik­ter, mis­trivsel og skolevægring.

Digital dannelse skal også handle om at løsrive sig skærmene

Com­put­er­spil er et godt sted at mødes og have det sjovt med ven­nerne, men i det omfang som danske børn spiller bliv­er det på bekost­ning af deres fysiske og men­tale sundhed.

Dan­mark er det land i europa, hvor børn sid­der længst tid foran en skærm, og sam­tidig er vi det land i Europa hvor børn er mindst fysisk aktive.

Danske børn i alderen 11–15 år er inak­tive 11,25 timer dagligt. De sover en time min­dre end for 20 år siden.
10% spiller com­put­er­spil i mere end 40 timer ugentligt. Der­til lægges tele­fon­for­brug og andre skærm­re­laterede aktiviteter.

Vi har et ans­var som vok­sne, som poli­tikere, som læger, psykologer, lærere og pæd­a­goger til at sikre et godt bør­ne­liv med et mere afbal­anceret skærm­for­brug end hvad vi ser i dag.

Vi vil gerne slå et slag for at den dig­i­tale dan­nelse også skal omhan­dle evnen til at løs­rive sig skærmene.

Det britiske parlament vil have spiludbyderne til at finansiere forskning i computerspilsafhængighed

Så sker det endelig (desværre ikke i Danmark).

Den britiske regering vil nu have spilud­viklerne til at bidrage til, at hjælpe men­nesker der lid­er af com­put­er­spilsafhængighed. Investere i forskn­ing der under­søger de harm­fulde effek­ter der kom­mer af at spille meget, samt ind­satser der beskyt­ter sår­bare unge mod computerspilsafhængighed.

Danske poli­tikere er alt­så bagude, og i stedet for at sikre et mere sundt gamin­gu­nivers så er vi i stedet i gang med at lave en nation­al e‑sport­s­plan med føl­gende skriv: “Så længe esporten ikke anerk­endes bredt

i sam­fun­det, vil det være svært at ind­fri de mange poten­tialer og mulighed­er i sporten, da det gør det mindre

attrak­tivt for spon­sor­er og inve­stor­er at træde til, lige­som foræl­dre vil tøve med at bakke op om deres børns

inter­esse i esport og lade dem dyrke deres passion”.

Måske er der en grund til at den ikke anerk­endes bredt af sam­fun­det og foræl­dre. Foræl­drene kan netop se at deres børn ikke trives med alt for meget gaming.

Vi er det land i europa hvor børn spiller mest computer

Læs rap­porten her: