Nyt onlinekursus til forældre

Nyt online forældrekursus.

At huske det betydningsfulde i en digital tid:

Forældreforedrag v. læge og psykolog

Com­put­er­spil og sociale medi­er er blevet en tid­skrævende beskæftigelse hos mange børn og unge. Det kan risikere at gå ud over deres engage­ment i deres skole, fritidsin­ter­ess­er og deres fam­i­lieliv samt sociale relationer.

Fam­i­li­er kan føle sig klemt for­di det kan være svært at finde en bal­ance, hvor børnene kan spille eller scrolle, og sam­tidig indgå i fam­i­lieliv­et. Fam­i­liens værdier kan således blive udfor­dret af de mange timer foran skær­men. Foræl­dre kan opleve mod­stand når de ønsker samvær med børnene, som hellere vil spille com­put­er eller delt­age i et virtuelt fæl­lesskab. Dette kan være en vanske­lig opgave for enhver foræl­dre, som ved at deres børn har brug for nærvær, frisk luft og sanselige stimuli.

De mange adfærds­de­signs som er installeret i dig­i­tale plat­former synes på mange måder at dik­tere det unge men­neskes fysiske og men­tale sund­hed, hvilket i sid­ste ende kan ende med skolevæ­gring eller blot iso­ler­ing fra fysiske fællesskaber.

Fore­draget giv­er ind­b­lik i hvad der lig­ger i et sundt og usundt for­brug af sociale medi­er og com­put­er­spil, samt hvilke imp­lika­tion­er et usundt for­brug af com­put­er­spil og sociale medi­er har på børn og unges udvikling.

Der­til vil fore­draget omhan­dle forskel­lige spiltyper, og hvad der gør at de forskel­lige spil virk­er så dra­gende på børn og unge.

Slut­teligt vil foræl­drene få kend­skab til de neu­ro­bi­ol­o­giske mekanis­mer der sker i hjer­nen når man spiller com­put­er­spil og bevæger sig rundt på de sociale medier.

 

 

Odense friskole bliver certificeret i sunde digitale vaner

Odense friskole har meldt sig under fan­erne af en eksklu­siv klub af skol­er, som ønsker at sætte et særligt fokus på deres elevers dig­i­tale liv. 

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Odense friskole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.

Whistlesafe — en whistleblowerordning med fokus på organisationer, skoler og foreninger

Har din skole / organ­i­sa­tion hus­ket den lovpligtige whistleblowerordning?

Psykolog- og læge­huset, Dabeco værd­sæt­ter vær­di­en af medar­be­jdernes og elev­ernes ret til frit at udtrykke og rap­portere om alle for­mer for uret­mæs­sige han­dlinger. Dette inklud­er­er ikke blot  lovlig billed­del­ing og mob­n­ing, men også overtrædelser som svin­del, kor­rup­tion og krænkelser.
Netop for­di Whistle­safe baser­er sig på dette værdis­æt anbe­faler Psykolog og læge­huset, Dabeco, Whistle­safe som den ideelle løs­ning til en whistle­blowerord­ning, skabt specielt til skol­er og institutioner.

Læs mere om Whistle­safe her

Læs om hvor­for Dabeco er gået ind i Whistle­safe på neden­stående link:

Dabeco Whistle­blowerord­ning

Læs uddy­bende om Whistle­safes’ StudentWhistle

Whistle­safe — en whistle­blow­er­plat­form til skol­er og foreninger

Seminar til fagpersoner ift. udsatte unge — tilmelding kræves

Hvis I oplever at have kon­takt til unge, som har fået et invalid­erende gam­ing- eller SoMe-for­brug, så book en plads på dette seminar.

Dygtige Mie Oehlen­schläger, Autoris­erede psykolog, David Mad­sen og læge, Cecilie Fed­er­spiel vil gøre hvad der står i vores magt for at klæde dig på til at arbe­jde med prob­lematikken på en menings­fuld måde.

Med ca. 10.000 psykologsam­taler om fænomenet med børn, unge og deres foræl­dre vil jeg ind­føre kur­sis­terne i sam­tale­greb, forståelse og andre hen­sigtsmæs­sige interventioner.

Det er anden gang at vi tilby­der kurset gen­nem Seminarer.dk.

Læs mere lige her:

https://seminarer.dk/kurser/afhaengighed-af-sociale-medier/

d. 15 novem­ber — Scan­dic Aarhus

d. 6 decem­ber — Scan­dic Hvidovre

 

Vores foredragsfolder kan nu downloades

Psykolog- og læge­huset har fået ny fore­drags­fold­er, og den kan down­load­es lige her.

Hvis din skole, insti­tu­tion eller behan­dlings­cen­ter søger fore­drag om emn­er såsom børn og unge, afhængighed af com­put­er­spil, prob­lema­tisk brug af sociale medi­er og dig­i­tale medi­er, kan du finde brochuren til down­load her.

Fore­drags­fold­er

Den midlertidige status på vores arbejde i Dabeco

📢🎥 Vi har været med i spæn­dende pro­jek­ter og ønsker at dele vores erfaringer med jer! Tjek neden­stående liste:
1️⃣ Spi­onerne bag skær­men: En skræm­mende doku­men­tar, der afs­lør­er uetiske for­ret­ningsmod­eller i spilbranchen. Vores delt­agelse inklud­er­er bidrag fra autoris­erede psykolog, David Mad­sen. Se doku­mentaren her:
2️⃣ Borg­er­forslag: Vi støt­ter et nyt ini­tia­tiv om at stoppe techin­dus­triens kom­mer­cielle udnyt­telse af vores børn og unge. Imran Rashid er hov­ed­stilleren, og David Mad­sen er med­stilleren. Stem på dette vigtige borg­er­forslag her:
3️⃣ 10 dage i for­tiden: Vi har været med i en fascinerende doku­men­tar, hvor elever på en efter­skole bruger en Nokia 3310 i 10 dage for at opleve, hvor­dan det var før. David Mad­sen giv­er værdi­fulde ind­sigter og fork­laringer. Se doku­mentaren på TV2 Play:

Debatten om småbørns skærmbrug bør vendes på hovedet

Vi men­er at vi bør vende hele debat­ten på hov­edet og spørge os selv følgende:

Hvad har børn brug for?

Har småbørn brug for, at sid­de med en skærm?

Under­støt­ter skærm­bruget (uagtet hvad det er skær­men bruges til), hvad vi ved om den gode småbørnsudvikling?

Under­støt­ter skær­men sprogti­leg­nelsen (bedre end analoge aktiviteter)?

Hvis svaret er nej, så men­er jeg ikke at man skal beg­y­n­de at ind­føre Ipads i børnehaver/vuggestuer.

Når skærmti­den desu­den har neg­a­tive kon­sekvenser for bar­nets hjerneud­vikling, så synes jeg vi har et ans­var for at sige: “Småbørn skal IKKE blive mødt af en Ipad når de møder ind i vuggestuen/børnehaven.

Småbørn kan med fordel mødes af en smilende, plu­drende og leg­ende pæd­a­gog der hjælper bar­net igang med fysiske lege med alle de andre småbørn.

Bar­net skal mødes af en pæd­a­gog der tager bar­net op og giv­er det en kæmpe krammer.

For det er sådan småbørn blandt andet udvikler sig og medu­vikler en ontol­o­gisk sikkerhed.

https://lnkd.in/ek-U-eX5

10 henvendelser om foredrag på 20 dage

Det her vid­ner om, hvor vi er henne med den danske dig­i­talis­er­ing. Psykolog- og læge­huset, Dabeco har fået 10 hen­ven­delser fra skol­er, PPR, insti­tu­tion­er og deslige de sid­ste 20 dage.
De skriv­er sam­stem­mende, at de har mas­sive udfor­dringer med de unges dig­i­tale forbrug.

Så mens medieforsknin­gen efter­spørg­er nuancer i debat­ten (Nuancer må i deres optik betyde, at vi husker det pos­i­tive ved skærm­bruget. Jeg har i hvert fald læst mange kri­tiske nuancer i de sid­ste par måned­er), så står danske insti­tu­tion­er med meget virke­lige og akutte prob­le­mer med børn og unges dig­i­tale for­brug, som desværre ikke kan løs­es ved at italesætte “at skær­mens påvirkn­ing har den samme effekt som det at spise kartofler”.

Der er brug for, at vi under­støt­ter disse insti­tu­tion­er med reflek­sion­er om, hvor­dan vi kan holde fast i alt det betyd­nings­fulde — også i en tid med dig­i­tale medi­er — som alt­så ikke tager højde for den kon­tekst den unge befind­er sig i, når den lukr­erer på deres tid og opmærksomhed.

Tik Tok er ikk et neutralt medie

Tik Tok er ikke et neu­tralt medie — Jeg har netop haft en sam­tale med en ung mor som illus­tr­erer hvor uneu­tralt dette medie er.

“Jeg var nødt til at slette Tik Tok. Jeg brugte dels alt for meget tid på det, og det gjorde mig ked af det for­di jeg vid­ste at det tog tid fra mit barn.
Men det var også alt det ind­hold jeg så — jeg så småbørn der lå med slanger for­di de var blevet alvorligt syge af Coro­na. Jeg blev virke­lig ked af det”.

Måden vi fastholdes bedst er ved at plat­for­men eksponer­er os for noget der vækker stærke følelser i os.

For denne unge kvin­de, så vid­ste Tik Tok (qua datahøst), at hun var en ung mor. Og hvad kan vække stærkere følelser end at eksponere en ung mor for småbørn der lig­ger med slanger og er dødeligt syge.

Og til dem som argu­menter­er for at skade­lighe­den i og omkring Tik­Tok skal ses i den kon­tekst den unge bruger det i, så jeg kan jeg slå fast: Det pass­er ikke :).
Tik­Toks algo­rit­mer oper­erer kon­tek­stu­afhængigt, og tager ikke højde for om brugeren er en ung mor der sid­der med sit barn på armen og ammer, om hun er sam­men med sin kæreste eller spis­er frokost alene.

Lad dette være en nuance i debat­ten om dig­i­talis­er­ing i børn og unges liv

Undgåelsesadfærd ind i Youtube og Gaming

“Jeg gem­mer mig, jeg fralæg­ger mig alt ans­var, jeg besvar­er ikke opkald — jeg drukn­er mig i Youtube og gam­ing — jeg får en følelse af at jeg ikke eksis­ter­er og det hele er lige meget”.

Ved­k­om­mende er kom­met derud, hvor han er ved at droppe ud af sin uddan­nelse. For­mentlig det sid­ste sted, hvor han har en tilknyt­ning til det analoge liv.

Men han ønsker noget andet end et liv i Youtubes uen­delig loop af meningsløse video­er, og endeløse Grinds i gamin­gens tal­rige dungeons.
Men­nesker som mis­ter kon­tak­ten til livet skal hjælpes til at genopdage meningen.

I al undgåelse, undgår du også det menings­fulde. I undgåelsesad­færd find­es kun undgåelse af ube­hag — og det forstærk­er ubehaget.