Whistlesafe — en whistleblowerordning med fokus på organisationer, skoler og foreninger

Har din skole / organ­i­sa­tion hus­ket den lovpligtige whistleblowerordning?

Psykolog- og læge­huset, Dabeco værd­sæt­ter vær­di­en af medar­be­jdernes og elev­ernes ret til frit at udtrykke og rap­portere om alle for­mer for uret­mæs­sige han­dlinger. Dette inklud­er­er ikke blot  lovlig billed­del­ing og mob­n­ing, men også overtrædelser som svin­del, kor­rup­tion og krænkelser.
Netop for­di Whistle­safe baser­er sig på dette værdis­æt anbe­faler Psykolog og læge­huset, Dabeco, Whistle­safe som den ideelle løs­ning til en whistle­blowerord­ning, skabt specielt til skol­er og institutioner.

Læs mere om Whistle­safe her

Læs om hvor­for Dabeco er gået ind i Whistle­safe på neden­stående link:

Dabeco Whistle­blowerord­ning

Læs uddy­bende om Whistle­safes’ StudentWhistle

Whistle­safe — en whistle­blow­er­plat­form til skol­er og foreninger

Seminar til fagpersoner ift. udsatte unge — tilmelding kræves

Hvis I oplever at have kon­takt til unge, som har fået et invalid­erende gam­ing- eller SoMe-for­brug, så book en plads på dette seminar.

Dygtige Mie Oehlen­schläger, Autoris­erede psykolog, David Mad­sen og læge, Cecilie Fed­er­spiel vil gøre hvad der står i vores magt for at klæde dig på til at arbe­jde med prob­lematikken på en menings­fuld måde.

Med ca. 10.000 psykologsam­taler om fænomenet med børn, unge og deres foræl­dre vil jeg ind­føre kur­sis­terne i sam­tale­greb, forståelse og andre hen­sigtsmæs­sige interventioner.

Det er anden gang at vi tilby­der kurset gen­nem Seminarer.dk.

Læs mere lige her:

https://seminarer.dk/kurser/afhaengighed-af-sociale-medier/

d. 15 novem­ber — Scan­dic Aarhus

d. 6 decem­ber — Scan­dic Hvidovre

 

Vores foredragsfolder kan nu downloades

Psykolog- og læge­huset har fået ny fore­drags­fold­er, og den kan down­load­es lige her.

Hvis din skole, insti­tu­tion eller behan­dlings­cen­ter søger fore­drag om emn­er såsom børn og unge, afhængighed af com­put­er­spil, prob­lema­tisk brug af sociale medi­er og dig­i­tale medi­er, kan du finde brochuren til down­load her.

Fore­drags­fold­er

Den midlertidige status på vores arbejde i Dabeco

📢🎥 Vi har været med i spæn­dende pro­jek­ter og ønsker at dele vores erfaringer med jer! Tjek neden­stående liste:
1️⃣ Spi­onerne bag skær­men: En skræm­mende doku­men­tar, der afs­lør­er uetiske for­ret­ningsmod­eller i spilbranchen. Vores delt­agelse inklud­er­er bidrag fra autoris­erede psykolog, David Mad­sen. Se doku­mentaren her:
2️⃣ Borg­er­forslag: Vi støt­ter et nyt ini­tia­tiv om at stoppe techin­dus­triens kom­mer­cielle udnyt­telse af vores børn og unge. Imran Rashid er hov­ed­stilleren, og David Mad­sen er med­stilleren. Stem på dette vigtige borg­er­forslag her:
3️⃣ 10 dage i for­tiden: Vi har været med i en fascinerende doku­men­tar, hvor elever på en efter­skole bruger en Nokia 3310 i 10 dage for at opleve, hvor­dan det var før. David Mad­sen giv­er værdi­fulde ind­sigter og fork­laringer. Se doku­mentaren på TV2 Play:

Debatten om småbørns skærmbrug bør vendes på hovedet

Vi men­er at vi bør vende hele debat­ten på hov­edet og spørge os selv følgende:

Hvad har børn brug for?

Har småbørn brug for, at sid­de med en skærm?

Under­støt­ter skærm­bruget (uagtet hvad det er skær­men bruges til), hvad vi ved om den gode småbørnsudvikling?

Under­støt­ter skær­men sprogti­leg­nelsen (bedre end analoge aktiviteter)?

Hvis svaret er nej, så men­er jeg ikke at man skal beg­y­n­de at ind­føre Ipads i børnehaver/vuggestuer.

Når skærmti­den desu­den har neg­a­tive kon­sekvenser for bar­nets hjerneud­vikling, så synes jeg vi har et ans­var for at sige: “Småbørn skal IKKE blive mødt af en Ipad når de møder ind i vuggestuen/børnehaven.

Småbørn kan med fordel mødes af en smilende, plu­drende og leg­ende pæd­a­gog der hjælper bar­net igang med fysiske lege med alle de andre småbørn.

Bar­net skal mødes af en pæd­a­gog der tager bar­net op og giv­er det en kæmpe krammer.

For det er sådan småbørn blandt andet udvikler sig og medu­vikler en ontol­o­gisk sikkerhed.

https://lnkd.in/ek-U-eX5

10 henvendelser om foredrag på 20 dage

Det her vid­ner om, hvor vi er henne med den danske dig­i­talis­er­ing. Psykolog- og læge­huset, Dabeco har fået 10 hen­ven­delser fra skol­er, PPR, insti­tu­tion­er og deslige de sid­ste 20 dage.
De skriv­er sam­stem­mende, at de har mas­sive udfor­dringer med de unges dig­i­tale forbrug.

Så mens medieforsknin­gen efter­spørg­er nuancer i debat­ten (Nuancer må i deres optik betyde, at vi husker det pos­i­tive ved skærm­bruget. Jeg har i hvert fald læst mange kri­tiske nuancer i de sid­ste par måned­er), så står danske insti­tu­tion­er med meget virke­lige og akutte prob­le­mer med børn og unges dig­i­tale for­brug, som desværre ikke kan løs­es ved at italesætte “at skær­mens påvirkn­ing har den samme effekt som det at spise kartofler”.

Der er brug for, at vi under­støt­ter disse insti­tu­tion­er med reflek­sion­er om, hvor­dan vi kan holde fast i alt det betyd­nings­fulde — også i en tid med dig­i­tale medi­er — som alt­så ikke tager højde for den kon­tekst den unge befind­er sig i, når den lukr­erer på deres tid og opmærksomhed.

Tik Tok er ikk et neutralt medie

Tik Tok er ikke et neu­tralt medie — Jeg har netop haft en sam­tale med en ung mor som illus­tr­erer hvor uneu­tralt dette medie er.

“Jeg var nødt til at slette Tik Tok. Jeg brugte dels alt for meget tid på det, og det gjorde mig ked af det for­di jeg vid­ste at det tog tid fra mit barn.
Men det var også alt det ind­hold jeg så — jeg så småbørn der lå med slanger for­di de var blevet alvorligt syge af Coro­na. Jeg blev virke­lig ked af det”.

Måden vi fastholdes bedst er ved at plat­for­men eksponer­er os for noget der vækker stærke følelser i os.

For denne unge kvin­de, så vid­ste Tik Tok (qua datahøst), at hun var en ung mor. Og hvad kan vække stærkere følelser end at eksponere en ung mor for småbørn der lig­ger med slanger og er dødeligt syge.

Og til dem som argu­menter­er for at skade­lighe­den i og omkring Tik­Tok skal ses i den kon­tekst den unge bruger det i, så jeg kan jeg slå fast: Det pass­er ikke :).
Tik­Toks algo­rit­mer oper­erer kon­tek­stu­afhængigt, og tager ikke højde for om brugeren er en ung mor der sid­der med sit barn på armen og ammer, om hun er sam­men med sin kæreste eller spis­er frokost alene.

Lad dette være en nuance i debat­ten om dig­i­talis­er­ing i børn og unges liv

Undgåelsesadfærd ind i Youtube og Gaming

“Jeg gem­mer mig, jeg fralæg­ger mig alt ans­var, jeg besvar­er ikke opkald — jeg drukn­er mig i Youtube og gam­ing — jeg får en følelse af at jeg ikke eksis­ter­er og det hele er lige meget”.

Ved­k­om­mende er kom­met derud, hvor han er ved at droppe ud af sin uddan­nelse. For­mentlig det sid­ste sted, hvor han har en tilknyt­ning til det analoge liv.

Men han ønsker noget andet end et liv i Youtubes uen­delig loop af meningsløse video­er, og endeløse Grinds i gamin­gens tal­rige dungeons.
Men­nesker som mis­ter kon­tak­ten til livet skal hjælpes til at genopdage meningen.

I al undgåelse, undgår du også det menings­fulde. I undgåelsesad­færd find­es kun undgåelse af ube­hag — og det forstærk­er ubehaget.

Nyt foredrag til unge i udskolingen eller ungdomsuddannelser

Hvorfor vi skal huske det betydningsfulde – i en tid med digitale medier

Dig­i­tal dan­nelse, skærme, gam­ing, sociale medi­er. Alt sam­men noget som fylder i unge men­neskers liv.

At huske det betyd­nings­fulde i en dig­i­tal tid, er en vigtig forud­sæt­ning for at udleve et liv med plads til trivsels­frem­mende og sunde aktiviteter og rela­tion­er. Der­for han­dler sunde skær­m­van­er også om evnen til at løs­rive sig skær­men, da tiden brugt dig­i­talt ofte kan over­skygge det sunde liv med skole, fritidsin­ter­ess­er, arbe­jde, og tæt tilknyt­ning til sine nære rela­tion­er, herun­der sin fam­i­lie og gode venner.

Den dig­i­tale indus­tri er udgjort af en lang række Adtech virk­somhed­er. Alt fra sociale medi­er til gamingin­dus­trien tjen­er deres penge ved at sælge brugerens data. Dvs. viden om brugerens inter­ess­er, køn, socioøkonomisk sta­tus etc. Denne viden sæl­ger plat­formene videre til tred­jeparts virk­somhed­er som der­fra kan mål­rette annon­cer og reklamer til lige netop den mål­gruppe de ønsker.

For at kunne høste mest mulig viden om brugeren kræver det, at brugeren bruger mest mulig tid på lige netop deres plat­form, og der­for er der i samtlige spil og sociale medi­er installeret en lang række velimple­menterede fastholdelsesdesigns.

Og det har en pris.

Dan­mark er ifølge Insti­tut for Folke­sund­hed det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Fore­draget vil sætte spot på det liv de unge ønsker at udleve i en tid fyldt med forstyrrende dig­i­tale platforme.

Husk at gøre det som er vigtigt med dem som bety­der noget – det kan ingen skærme erstatte 😊

Down­load PDF’en her: Til unge i udskolingen

 

Nyt foredrag til fagpersoner der arbejder med udsatte unge

At huske det betyd­nings­fulde i en dig­i­tal tid, er en vigtig forud­sæt­ning for at udleve et liv med plads til trivsels­frem­mende og sunde aktiviteter og relationer.

Den dig­i­tale indus­tri er udgjort af en lang række Adtech virk­somhed­er. Alt fra sociale medi­er til gamingin­dus­trien tjen­er deres penge ved at sælge brugerens data. Dvs. viden om brugerens inter­ess­er, køn, socioøkonomisk sta­tus etc. Denne viden sæl­ger plat­formene videre til tred­jeparts virk­somhed­er som der­fra kan mål­rette annon­cer og reklamer til lige netop den mål­gruppe de ønsker.

For at kunne høste mest mulig viden om brugeren kræver det, at brugeren bruger mest mulig tid på lige netop deres plat­form, og der­for er der i samtlige spil og sociale medi­er installeret en lang række velimple­menterede fastholdelsesdesigns.

Og det har en pris.

Dan­mark er det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Socialar­be­jdere, SSP-kon­sulen­ter og behan­dlere i fx job­cen­tre og for­valt­ninger står ofte med en stor gruppe sår­bare unge, som ikke læn­gere er inter­esseret i at delt­age i sam­fun­dets sociale, beskæftigelses- og/eller uddan­nelses­ret­tede aktiviteter.

 

WHO har offentlig­gjort at com­put­er­spilsafhængighed vil indgå i deres nyeste diag­nose­man­u­al, ICD11. Det bety­der, at fag­per­son­er i sti­gende grad er i berøring med men­nesker, for hvem com­put­er­spil udgør en reel sundhedsmæssig‑, social- og ledighedsmæs­sig risiko og belastning.

Com­put­er­spil og sociale medi­er kan af forskel­lige årsager med­føre en afhængighed, hvor prisen hverken er økonomisk ruin eller biol­o­gisk for­fald, men i stedet betales med forbindelser. Det kan være øde­lagte forbindelser til arbe­jds­markedet, uddan­nelsessys­temet eller ven­ner og fam­i­lie og i for manges til­fælde som oftest en bland­ing. Områder som er vitale for men­neskers men­tale sund­hed, moti­va­tion og oplevelse af mening.

 

Det kan være en vanske­lig opgave at arbe­jde med en mål­gruppe, hvor skærme på mange måder synes at have overtaget hele deres liv, og som i sid­ste ende kan føre til skolevæ­gring, arbe­jd­sløshed eller iso­la­tion fra fysiske fællesskaber.

For at tilbyde den mest kval­i­fi­cerede hjælp og støtte til mål­grup­pen kan det være nød­vendigt med infor­ma­tion og viden om inter­ven­tion­er samt viden om en ny udsat og dig­i­tal målgruppe.

Læs mere her: Til fag­per­son­er der arbe­jder med udsat­te unge