Gentofte skole er certificeret i sunde digitale vaner
Gentofte Skole var blandt de første skoler til at anerkende behovet for nye rammer for børn og unges liv i en stadig mere digitaliseret verden.
Derfor blev et samarbejde med Psykolog- og lægehuset Dabeco igangsat allerede for en tid siden, og dette har nu udmøntet sig i, at Gentofte Skole kan kalde sig en certificeret skole i sunde digitale vaner.
I dag blev den afsluttende del af samarbejdet gennemført i form af et ledelsesmøde – en central del af forløbet, da det er skolens ledelse, der skal sætte den overordnede retning for skolens digitale profil. Retningen bygger dog på medarbejdernes og elevernes erfaringer og refleksioner i mødet med digitale teknologier.
Det har været en fornøjelse at samarbejde med et team af så engagerede og kompetente fagpersoner. Vi ser frem til, at skolens digitale profil snart bliver offentliggjort – et vigtigt skridt i retning af at kunne tilbyde forældre og elever en skole, der tager digital trivsel og beskyttelse seriøst.
En stor tak til Mie Oehlenschläger, Julius Mygind, Henrik Jørgensen, Peter (skoleleder), Johan og hele det dygtige personale på Gentofte Skole.
Opstart med Rødovre Kommune: Sammen om et meningsfuldt digitalt liv
I lørdags tog vi hul på et vigtigt samarbejde med Rødovre Kommune, hvor målet er at understøtte udviklingen af sunde og meningsfulde digitale liv for både børn og voksne.
Vi satte fokus på refleksion omkring teknologibrug og stillede spørgsmål som: Hvordan anvender vi digitale teknologier med formål? Hvornår bliver de en forstyrrelse i undervisningen? Hvilket teknologisamfund ønsker vi at være en del af – og hvad ønsker vi for vores eget og vores børns liv, digitalt og analogt?
Jesper Drachmann, leder på TekX, deltog og viste, hvordan teknologi kan bruges pædagogisk, kreativt og med tydelig dannelsesmæssig værdi.
Sammen med Mie Oehlenschläger bidrog vi med perspektiver på børns digitale behov, og hvordan meget teknologi, de møder, ofte er præget af kommercielle interesser frem for pædagogiske. Derfor er det afgørende at skabe bevidste, alternative rammer, hvor børn kan udvikle digital forståelse og autonomi.
Vi glæder os til det videre samarbejde med skolerne i Rødovre om at skabe stærke, sunde digitale læringsmiljøer med fokus på børns trivsel og handlekraft.
Tak til Islev Skole og Helge Andreasen for et godt første arrangement og engagerede faglige bidrag.
Gør Trivselskommissionens anbefalinger til handling.
Trivselskommissionen og regeringen har for kort tid siden sendt et klart signal om, at der i Danmark skal mere fokus på online beskyttelse af børn og børns rettigheder i alle arenaer og at alle fra skoler, institutioner til forældre spiller en vigtig rolle i at indfri denne ambition. Men hvilken? Det vil Dabeco’s certificering af alle daginstitutioner, skoler, SFO’er og klubber, i sunde digitale vaner og ‑dannelse udarbejde konkrete strategier for.
Certificeringerne skal fungere som en 360 graders digital profil, hvor både ledere, medarbejdere samt de større børn og unge inddrages i dialogen om, hvordan man bedst fremmer omgangen med bevidst og sund brug af digitale medier i en stadig mere digitaliseret verden. Forældrene inddrages også og har en særlig rolle- både i dagtilbuddene og indskolingen — men også hele vejen op til udskolingen. Processen med de digitale certificeringer tager afsæt i en reflekterende tilgang til digitale teknologier og deres påvirkning på børn og unge.
For at sikre meningsfulde og anvendelige digitale strategier, inddrages ledere, medarbejdere og elever i udskoling, SFO og Klub, i workshops, kurser og refleksionssessioner. Denne inddragende proces sikrer, at de digitale strategier ikke blot er teoretisk, men også praktisk anvendelige i dagligdagen i institutionerne.
Gennem den digitale certificering vil institutionerne skulle arbejde med:
1. Digitale forstyrrelser (som i høj grad er tilstede gennem laptops)
2. Overveje firewalls til blokering af uhensigtsmæssige hjemmesider
3. Etablere attraktive offline alternativer
4. Skabe et fælles sprog blandt ledere, medarbejdere, børn, unge og forældre for hvor grænserne for ansvar skal trækkes
5. håndtere ulovlig billeddeling, krænkelser, chikane, mobning og andre ubehagelige oplevelser på nettet (enten oplevet i skolen eller i hjemmet eller et andet sted)
6. Opnå kendskab til hensigtsmæssige samtalestrategier rettet mod digitale unge.
Når institutionerne har afsluttet deres digitale certificering, vil de modtage et emblem og et messingskilt med den udarbejdede digitale profil. Institutionernes digitale certificering formidles til samtlige forældre tilknyttet institutionerne. Institutionernes certificering vedligeholdes ved løbende brush-up-kurser og understøttes af 6 certificerede digitale vejledere, som uddannes til formålet. De digitale vejledere uddannes blandt nøglepersoner i kommunens almene børne og ungeområde fx to sundhedsplejersker, to SSP- konsulenter og to ungevejledere. De digitale vejledere skal understøtte institutionerne i deres arbejde med deres digitale profil og bistå i situationer med konkrete problemstillinger. Psykolog- og lægehuset Dabeco, en socialøkonomisk virksomhed, som siden 2016 har arbejdet med at fremme sunde digitale vaner blandt unge, står for institutionernes digitale certificering og uddannelsen af de digitale vejledere. Projektet bygger på principper fra Acceptance and Commitment Therapy (ACT) samt narrativ teori og praksis, som fokuserer påtrivsel og meningsskabelse i livet. Ved at kombinere viden om teknologi og samfundspolitiske strømninger sikres det, at certificeringen er relevant og i tråd med aktuelle tendenser.
Digital frihed i skolen — en lettelse for de unge
Sikke en uge! Mediedækningen har været omfattende – både i nyhederne, radioen og igen senere, hvor David også havde fornøjelsen af at deltage med den altid skarpe Julius Mygind.
Vi har netop afsluttet tre store oplæg for unge i Odense Kommune. Det sker i en tid, hvor Trivselskommissionens anbefalinger er på dagsordenen, og hvor debatten – herunder kritiske røster – begynder at tage form.
I den forbindelse vil vi gerne understrege, at frihed fra smart devices blot er én af de mange indsatser, der arbejdes med. Det er ikke en enkel løsning, men snarere en erkendelse af, at vi som samfund måske undervurderede konsekvenserne, da vi gjorde konstant digital tilgængelighed til en fast del af børns hverdag.
Og hvad sagde en af de unge, da hun blev spurgt om sin holdning til lovgivningen om smartdevice-frie skoler?
“Det er virkelig rart.”
En simpel, men stærk konstatering.
Samarbejdet med Mariagerfjord Kommune er afsluttet, og to nye samarbejder er startet.
Hvad kan vi gøre for, at børn oplever en verden, hvor der er rummelighed nok til at have det svært, så de ikke føler sig nødsaget til at søge tilflugt i digitale universer?
Hvordan kan vi skabe et rum, hvor børn har tillid til at komme til voksne, hvis de mærker internettets vilde cocktail af ubehag – og det går ud over deres søvn og trivsel?
Hvordan vil I sikre, at der etableres analoge alternativer – legepladser, biblioteker og fede analoge faciliteter?
Hvordan kan vi skabe de forudsætninger så børn igen får opbygget et liv præget af livsvigtige bropiller, som leg, fysisk samvær og aktivitet?
Hvad ønsker vi at tilbyde eleverne som skole, og hvordan spiller digital brug/ikke-brug ind i den fortælling?
Vi har store udfordringer i Danmark, men vi er også kommet tættere på det, der virkelig betyder noget. Mariagerfjord kommune er gået forrest med et ekstremt vigtigt projekt, der skal sikre børn og unges digitale sundhed, beskyttelse og tryghed.
Fordi Mariagerfjord Kommune har valgt at fokusere på en af de mest afgørende dimensioner af børnelivet – nemlig deres digitale liv. Ikke bare skærm eller ikke skærm, men alle de kompleksiteter, som det digitale indebærer – og wow, bare wow.
Tak til Helle Wolder, Brian Overgård Kjeldsen, Berit Borregaard Vinther og alle Mariagerfjords dygtige lærere, skoleledere og pædagogiske medarbejdere.
Tak skal også lyde til de unge mennesker, som har bidraget med værdifuld viden og indspark til det skoleliv, de ønsker.
Mariagerfjord Kommune fortjener den største tak, fordi I har brugt Psykolog- og lægehuset, Dabeco som samarbejdspartnere, men også fordi I har set, handlet og gjort reflekteret og delt erfaringer med omsorg, forståelse og plads til forskelligheder – men også med handlekraft og vilje til at gøre en reel forskel for jeres børns digitale liv.
Og en særlig tak til forældrene – I gør det virkelig godt.
Men også til holdet bag.
Mie Oehlenschläger, Mikael Knudsen, Julius Mygind, David Madsen
Vi ses snart til mange flere sjove, vigtige og omsorgsfulde stunder. Jeres niveau har sat en standard, som jeg har svært ved at forestille mig kan blive matchet – Det er så vildt at høre jer, se jer og jeg bliver ekstremt inspireret af jeres viden og evne til formidling. Af hjertet tak.
Vi har nu startet samarbejde med to nye kommuner.
Din data er din psykolog
Hør psykolog David Madsen fortælle om hvordan teknologien manipulerer vores hjerner i podcasten Cybersundhed