Samarbejdet med Mariagerfjord Kommune er afsluttet, og to nye samarbejder er startet.

Hvad kan vi gøre for, at børn oplever en ver­den, hvor der er rum­me­lighed nok til at have det svært, så de ikke føler sig nød­saget til at søge til­flugt i dig­i­tale universer?

Hvor­dan kan vi skabe et rum, hvor børn har tillid til at komme til vok­sne, hvis de mærk­er inter­net­tets vilde cock­tail af ube­hag – og det går ud over deres søvn og trivsel?

Hvor­dan vil I sikre, at der etableres analoge alter­na­tiv­er – leg­e­pladser, bib­liotek­er og fede analoge faciliteter?

Hvor­dan kan vi skabe de forud­sæt­ninger så børn igen får opbygget et liv præget af livsvigtige bropiller, som leg, fysisk samvær og aktivitet?

Hvad ønsker vi at tilbyde elev­erne som skole, og hvor­dan spiller dig­i­tal brug/ikke-brug ind i den fortælling?

Vi har store udfor­dringer i Dan­mark, men vi er også kom­met tæt­tere på det, der virke­lig bety­der noget. Mariager­fjord kom­mune er gået for­rest med et ekstremt vigtigt pro­jekt, der skal sikre børn og unges dig­i­tale sund­hed, beskyt­telse og tryghed.

For­di Mariager­fjord Kom­mune har val­gt at fokusere på en af de mest afgørende dimen­sion­er af bør­ne­liv­et – nem­lig deres dig­i­tale liv. Ikke bare skærm eller ikke skærm, men alle de kom­plek­siteter, som det dig­i­tale inde­bær­er – og wow, bare wow.

Tak til Helle Wold­erBri­an Overgård Kjeld­senBerit Bor­re­gaard Vinther og alle Mariager­fjords dygtige lærere, skoleledere og pæd­a­gogiske medarbejdere.

Tak skal også lyde til de unge men­nesker, som har bidraget med værdi­fuld viden og indspark til det skole­liv, de ønsker.

Mariager­fjord Kom­mune fort­jen­er den største tak, for­di I har brugt Psykolog- og læge­huset, Dabeco som samar­be­jdspart­nere, men også for­di I har set, han­dlet og gjort reflek­teret og delt erfaringer med omsorg, forståelse og plads til forskel­lighed­er – men også med han­dlekraft og vil­je til at gøre en reel forskel for jeres børns dig­i­tale liv.

Og en særlig tak til foræl­drene – I gør det virke­lig godt.

Men også til hold­et bag.
Mie Oehlen­schlägerMikael Knud­senJulius Mygind, David Madsen

Vi ses snart til mange flere sjove, vigtige og omsorgs­fulde stun­der. Jeres niveau har sat en stan­dard, som jeg har svært ved at forestille mig kan blive match­et – Det er så vildt at høre jer, se jer og jeg bliv­er ekstremt inspir­eret af jeres viden og evne til formidling. Af hjertet tak.

Vi har nu startet samar­be­jde med to nye kommuner.

Din data er din psykolog

Hør psykolog David Mad­sen fortælle om hvor­dan teknolo­gien manip­ulerer vores hjern­er i pod­cas­ten Cybersundhed

Din data er din psykolog

Ungeoplæg på Busses skole

Hvor mange har set en til­fældig blive påkørt?
Hvor mange har set nogen skade sig selv?
Hvor mange har været vidne til vold eller utryghed?
Og hvor mange har set reklamer for hur­tige løs­ninger og store drømme i E‑commerce?
Hvor mange har set en per­fekt opsat mor­gen­mad som led i et uop­nåeligt ideal?
Hver gang vi ser hæn­derne ryge op blandt elev­erne til disse spørgsmål, bliv­er vi lige overraskede.
Vi lever i en opmærk­somhed­søkono­mi, der er ligeglad med, hvad der fanger vores blik – så længe det gør det. Uanset om det er kat­te­v­ideo­er, vold­somt ind­hold eller reklamer, kæm­per denne økono­mi om vores dyre­bare tid og fokus.
I sid­ste uge havde vi fornø­jelsen af at besøge Busses skole, hvor vi sam­men med de engagerede og inspir­erende elever har talt om netop dette. I en hel time gav de deres fulde opmærk­somhed – og del­tog aktivt fra start til slut.
Vores bud­skab er klart:
Pas på jeres tid og opmærk­somhed. Vi lever i en tid, hvor en indus­tri kon­stant forsøger at udnytte os. Men det er jer, der har magten til at vælge, hvor I vil bruge jeres energi.
Elev­erne på Busses skoles er med på at deres tid skal bruges med omtanke. Lad os tage det bud­skab med os ind i resten af 2025!

Samarbejde med Mariagerfjord Kommune om at skabe rammer for børns frie udvikling.

Reed Hast­ings, Grundlæg­geren af Net­flix udtalte — Vores største konkur­rent er søvn, og VI vinder.
Mariager­fjord kom­mune siger, vores største konkur­rent ift. leg, søvn, kon­cen­tra­tion, fordy­belse, natur­o­plevelser, fysiske fæl­lessk­aber er datadrevne, fasthold­ende mask­in­er — og VI VINDER.
Beklager Reed.
Disse børns søvn — den kamp får I ikke lov at vinde !
Psykolog- og læge­huset, Dabeco samar­be­jder med kom­munen om, at skabe sun­dere dig­i­tale van­er. Der er bred enighed om, at der er brug for at etablere nogle ret­ningslin­jer for, hvornår, hvad og hvor­dan skær­men bruges.
Og det er fedt at være en del af.
Og pro­jek­tet ønsker at gøre op med de mange timer, hvor store plat­forme bruger og udnyt­ter børn i en iver efter at tappe dem for rådata.
Børn bør aldrig være et objekt i en opmærk­somhed­søkono­mi, hvor de pas­sivt kan sid­de og blive høstet for data — mens de fastholdes i mere eller min­dre meningsløse beløn­ningssys­te­mer — sup­pleret med porno, vold, selvskade og mord.
Børn skal have fri­he­den til at være børn.
Og der­for men­er vi, at Mariager­fjord Kom­mune vis­er vej.
Tak for jer.

Certificeringen af skoler i Mariagerfjord kommune

Mariager­fjord Kom­mune og Psykolog- og læge­huset, Dabeco er offi­cielt startet et samar­be­jde om at cer­ti­fi­cere samtlige skol­er i sunde dig­i­tale van­er. Samar­be­jdet er en del af en større kom­mu­nal strate­gi i kom­munen, hvor trivslen står forrest.
Der­for er vi rundt på skol­er i Mariager Fjord, for at under­støtte sunde dig­i­tale van­er. Og det pro­jekt blev for alvor spar­ket i gang i tirs­dags — pro­jek­tet strækker sig helt ind i jan­u­ar med ungeo­plæg, foræl­drefore­drag, ledelses­dage og ikke mindst medarbejderkurser.
Pointen er, at ledelsen med udgangspunkt i både medar­be­jdernes erfaringer samt elev­ernes skal reflek­tere og ned­fælde en dig­i­tal profil.
I sid­ste uge afs­lut­tede vi et lig­nende pro­jekt på Vod­skov Skole i Aal­borg og deres dig­i­tale pro­fil ser nu ud som følger:
Alle skol­er skal gerne stå stærkere i deres forståelse af børn og unges dig­i­tale livsver­den, techde­signs, for­ret­ningsmod­eller, afledte effek­ter på leg, samvær og kon­cen­tra­tion, men også dan­nelses- og rela­tions­frem­mende brug af tech.
Cer­ti­fi­cer­ingssamar­be­jdet med Mariager­fjord Kom­mune kan du læse mere om i DR’s artikel om samarbejdet.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/skaermtiden-stikker-af-skoler-skal-skride-ind-over-eleverne

Foredrag for småbørnsforældre

“Den bed­ste gave du kan give dit nyfødte barn er, at være i bal­ance og skabe et liv hvor du selv har forud­sæt­ninger for at trives”.

Sådan start­ede David Mad­sen sit oplæg, da han skulle tale foran en række dagtil­budsper­son­ale samt småbørnsforældre.

Hvis det lille barn fødes ind i et liv, hvor stressen er allest­ed­snærværende, og bar­net ikke bliv­er mødt i dets emo­tionelle behov, ikke bliv­er mødt i øjenkon­tak­ten, ikke bliv­er mødt kropsligt.

Ja, så opstår der er et traume, og ved et traume forstås det, at der opstår et indre sår — et sår man kan bruge resten af livet på at få helet — man skal have fyldt et emo­tionelt tom­rum ud — et svigt bar­net ube­v­idst selv føler sig skyldig over.

For­di bar­net er nar­cis­sis­tisk (ikke neg­a­tivt), så vil bar­net opleve det, som bar­nets skyld, at mor og far er stres­set og ikke møder bar­net i dets behov.

Når bar­net senere bliv­er større, så vil bar­net skulle hele det indre sår — og ofte vil det søge heling ved at få valid­er­ing udefra.

Og her bliv­er det igen inter­es­sant at se på de dig­i­tale plat­forme, for der find­es ikke et bedre sted at opnå instant og kon­stant pos­i­tiv feed­back, blive beløn­net med valid­er­ing i form af likes eller nye levels.

Der­for skal vi huske, at en iPhone ikke kun er en sølle erstat­ning når vi er sam­men med vores små børn — det kan fak­tisk have afledte effek­ter på vores barns ontol­o­giske sikker­hed og bar­nets oplevelse af, at dets væren i ver­den er tilstrækkeligt.

Så husk — hvis du vil give dit barn de bed­ste forud­sæt­ninger for at vokse op som et helt men­neske, så pas på dig selv og vær omsorgs­fuld over­for lige præ­cis dig.
Det er ikke en let opgave, men det er en vigtig opgave.

Vi har fået ny medarbejder. Velkommen til Maria

Vi er så heldige at have fået en dygtig psykol­o­gis­tud­erende til at hjælpe med at fremme børn og unges dig­i­tale beskyt­telse, trivsel og tryghed.
Vi ser meget frem til samarbejdet 🙂

Foredragsfolder på gaden

Vi har fået en ny fore­dragsfhold­er, som kan down­load­es lige her. 

Fore­drags­fold­er

Nyt onlinekursus til forældre

Nyt online forældrekursus.

At huske det betydningsfulde i en digital tid:

Forældreforedrag v. læge og psykolog

Com­put­er­spil og sociale medi­er er blevet en tid­skrævende beskæftigelse hos mange børn og unge. Det kan risikere at gå ud over deres engage­ment i deres skole, fritidsin­ter­ess­er og deres fam­i­lieliv samt sociale relationer.

Fam­i­li­er kan føle sig klemt for­di det kan være svært at finde en bal­ance, hvor børnene kan spille eller scrolle, og sam­tidig indgå i fam­i­lieliv­et. Fam­i­liens værdier kan således blive udfor­dret af de mange timer foran skær­men. Foræl­dre kan opleve mod­stand når de ønsker samvær med børnene, som hellere vil spille com­put­er eller delt­age i et virtuelt fæl­lesskab. Dette kan være en vanske­lig opgave for enhver foræl­dre, som ved at deres børn har brug for nærvær, frisk luft og sanselige stimuli.

De mange adfærds­de­signs som er installeret i dig­i­tale plat­former synes på mange måder at dik­tere det unge men­neskes fysiske og men­tale sund­hed, hvilket i sid­ste ende kan ende med skolevæ­gring eller blot iso­ler­ing fra fysiske fællesskaber.

Fore­draget giv­er ind­b­lik i hvad der lig­ger i et sundt og usundt for­brug af sociale medi­er og com­put­er­spil, samt hvilke imp­lika­tion­er et usundt for­brug af com­put­er­spil og sociale medi­er har på børn og unges udvikling.

Der­til vil fore­draget omhan­dle forskel­lige spiltyper, og hvad der gør at de forskel­lige spil virk­er så dra­gende på børn og unge.

Slut­teligt vil foræl­drene få kend­skab til de neu­ro­bi­ol­o­giske mekanis­mer der sker i hjer­nen når man spiller com­put­er­spil og bevæger sig rundt på de sociale medier.