Pilotprojektet i Slagelse er stadig i fuld gang

Pilot­pro­jek­tet i Slagelse Kom­mune er stadig i fuld gang!

I går gik turen til en fan­tastisk børne­have, hvor per­son­alet allerede har gen­nem­ført medar­be­jderkurset. Dagens fokus var der­for at reflek­tere over dig­i­tale van­er sam­men med børne­havens ledelse.

Børne­haven anven­der ikke skærme med børnene, men oplever alligev­el, hvor­dan skærme spiller en stor rolle i børnenes liv derhjemme.

Det cen­trale spørgsmål blev der­for, hvor­dan man som insti­tu­tion kan støtte foræl­drene i deres rolle og skabe ret­ningslin­jer, der hjælper fam­i­li­er med at sætte sunde ram­mer for børns dig­i­tale liv.

Bud­sk­a­bet var klart: Vi vil rigtig meget med jeres børn – nærvær, fæl­lesskab og spirende nys­ger­righed. De opfor­dringer og ret­ningslin­jer, vi arbe­jder med, skal sikre netop de værdier, der er allervigtigst i børnenes liv.

En stor tak til ledelsen og det pæd­a­gogiske per­son­ale for deres engage­ment og for at værne om børnenes analoge og dig­i­tale liv.

Når undgåelsen bliver digital

Inden for psykolo­gien er ’undgåelse’ en almen­men­neske­lig mekanisme. Når noget føles svært – angst, socialt pres, faglige ned­er­lag, et over­stim­ulerende miljø – undgår man det svære.
Men undgåelsen gør kun det svære end­nu sværere. Når undgåelsen bliv­er dig­i­tal, træder en glob­al indus­tri til, som lever af at fastholde. Gam­ing, Tik­Tok, YouTube Shorts, Minecraft og Roblox lev­er­er en dobbelthed: en flugt væk fra det, der gør ondt, og en følelse af mestring i en dig­i­tal verden.
Men det er mestring på falske præmiss­er, og algo­rit­merne sørg­er for, at bar­net bliv­er fanget i en ond spi­ral. Sam­tidig må vi anerk­ende, at mange børn i skolevæ­gring oplever de dig­i­tale fæl­lessk­aber som deres eneste tilhørs­forhold, når de er blevet skub­bet ud af de fysiske.
For nogle kan gam­ing eller online netværk være en liv­line, der midler­tidigt lin­dr­er ensomhe­den. Fra vores faglige ståst­ed ser vi blot, at det som kan lin­dre på den korte bane, kan fastholde på den lange.
Sam­men med Dr. Imran Rashid og Marie Magne Brixtofte har David for­fat­tet dette indlæg om skolevæ­gring — et per­spek­tiv vi men­er skal indgå når skolevæ­grin­gens kom­plek­sitet bliv­er debatteret.

Fra regler til praksis: Mobilfri skole

Nu kan danske skoleelever endelig få den analoge ro, der frem­mer kon­cen­tra­tio­nen og nærværet børn imellem. Fra skoleåret 2026/2027 bliv­er mobil­tele­fon­er for­budt i folkeskolen.
Smart­de­vices stjæler alt for meget af børnenes dyre­bare tid og opmærk­somhed, og regerin­gens beslut­ning er der­for et vigtigt skridt mod at give fri­he­den tilbage til børn og unge. 

Selvom loven fast­slår, at folkeskolen skal være mobil­fri, er det stadig den enkelte skole, der skal udar­be­jde en lokal poli­tik. En poli­tik, som både fjern­er mobilen fra skoleda­gen og sam­tidig skaber tydelige ram­mer for skærm­brug i undervisningen. 

Som skole kan man her møde en udfor­dring: Hvor­dan lever man op til regerin­gens krav om mobil­fri­hed, sam­tidig med at man udvikler en mobilpoli­tik, der afspe­jler skolens værdier, og involver­er både elever, foræl­dre og medar­be­jdere i at forme en ny kultur? 

Med Dabecos cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er får skolen et struk­tur­eret for­løb, der hjælper med netop dette. Cer­ti­fi­cerin­gen sikr­er, at medar­be­jdere, elever og ledelse sam­men udvikler en lokal mobilpoli­tik, der lever op til de nye ret­ningslin­jer, afspe­jler skolens kul­tur og frem­mer læring, kreativitet og nærvær – alt det, som ingen skærm kan erstatte. 

Læs mere om cer­ti­fi­cerin­gen herun­der og kon­takt os gerne for at høre, hvor­dan vi kan hjælpe jeres skole. 

Vores pilotprojekt med Slagelse Kommune er i fuld gang!

Vores pilot­pro­jekt med Slagelse Kom­mune er i fuld gang – og vi kunne ikke ønske os en bedre start.

I de sid­ste par uger har vi både haft drøf­telser med klubled­erne i Klub­dis­trikt Korsør om klub­bernes dig­i­tale pro­fil­er og afholdt kur­sus­dage med medar­be­jdere på Vem­melev Skole. Fokus har været alt fra dig­i­tal autono­mi, humorkul­tur og ordent­lighed til den brede sam­tale om dig­i­tal sundhed.

For­lø­bet består af medar­be­jderkurs­er, ungeo­plæg, foræl­dreaften og en ledelses­dag – faciliteret af Mie Oehlen­schläger, Julius Mygind, Cecilie Fed­er­spiel, Maria Hilst­ed og David Mad­sen. Vi er imponerede over de mange dygtige men­nesker i Slagelse, der hver dag arbe­jder for børn og unges trivsel.

En særlig tak til Niko­line Lyn­ge Gøtze og skolechef Tor­ben Møller Nielsen for jeres ambitiøse ind­sats og ved­hold­ende engage­ment. Det smitter.
Vi glæder os til de næste skridt sam­men. Slagelse Kom­mune er virke­lig med til at give barn­dom­men tilbage til dem, den tilhør­er – børnene.

Første efterskole er certificeret i sunde digitale vaner

Første danske efter­skole er nu cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er v. Psykolog- og læge­huset, Dabeco i tæt samar­be­jde med Mie Oehlen­schläger, Julius Mygind og læge, Cecilie Federspiel.
Høng efter­skoles lær­ergruppe, elev­gruppe og ledelse har for­mået at berige os med faglige input, stærke reflek­sion­er og et godt samarbejde.
Julius Mygind og David Mad­sen afholdte i går den sid­ste del af cer­ti­fi­cerin­gen, som bestod af et ungeo­plæg, og der er sket noget med de unge.
De ønsker noget andet end at sid­de indrulleret time efter time på Tik­Tok, Insta­gram og endeløse run­der i Coun­ter­strike. De er i gang med at gen­vin­de deres autono­mi og frie vil­je — og det støt­ter Høng efter­skole dem i ved at skabe tydelige ram­mer om bru­gen af dig­i­tal teknolo­gi. Det er ikke et for­bud, at invitere til fede analoge aktiviteter — det er fri­hed til at være unge.
Tak til den bed­ste medar­be­jder­gruppe og en meget ambitiøs ledelse.

Ny sæson er skudt i gang

Efter som­mer­fe­rien er den nye sæson nu i gang, og vi er glade for at være tilbage i samar­be­jde med skol­erne i Rødovre.
Denne uge havde vi fornø­jelsen af at besøge Tin­der­høj Skole i Rødovre, hvor David arbe­jd­ede sam­men med den altid dygtige Mie Oehlen­schläger. Besøget mark­er­er end­nu et skridt i det spæn­dende samar­be­jde mellem Psykolog- og Læge­huset Dabeco og Rødovre Kom­mune, hvor målet er at cer­ti­fi­cere alle kom­munens skol­er i sunde dig­i­tale van­er. Pro­jek­tet gen­nem­føres med støtte fra Østifterne.
Opstarten efter ferien har været præget af høj ener­gi, fagligt engage­ment og en stærk vil­je til at skabe pos­i­tive foran­dringer. Det vid­ner om den store dedika­tion, der find­es blandt lærere og ledelse, som hver dag arbe­jder for at skabe de bedst mulige ram­mer for vores børn og unge.
Vi takker alle de dygtige medar­be­jdere for en inspir­erende og reflek­teret opstart og vi glæder os til det videre samar­be­jde med Tin­der­høj Skole og resten af skol­erne i Rødovre Kommune.

Tak for i dag eller aften

I har delt­aget i et arrange­ment hos psykolog- og læge­huset, Dabeco og får der­for adgang til en lang række inspi­ra­tions­ma­te­ri­ale — Tak for i dag. 

Hareskovens lilleskole sætter fokus på børns digitale trivsel

Hos Dabeco har vi haft fornø­jelsen af at under­støtte Hareskovens Lilleskole i udviklin­gen af deres strate­gi for et sundt dig­i­talt børneliv.
Når en skole går så engageret til værks – med nys­ger­righed, fæl­lesskab og faglighed – bliv­er det ikke bare en pro­ces, men et reelt løft for hele skolen. Ledelse, lærere, foræl­dre og elever har alle bidraget med per­spek­tiv­er og handlekraft.
Elev­ernes stem­mer har haft en cen­tral rolle. De ønsker en skoledag med fæl­lesskab, kreativitet og ny viden – men peger også på, hvor­dan dig­i­tale medi­er kan komme i vejen for netop dét:
- “Det er svært at kon­cen­trere sig efter en pause med spil.”
- “Flere sid­der med com­put­er i frik­varter­erne i stedet for at være sociale.”
- “Jeg ville ønske, vi spillede lidt mindre.”
Vi takker Hareskovens Lilleskole for samar­be­jdet – og for at tage børns dig­i­tale trivsel alvorligt. Det er en ind­sats, der rækker langt ud over skoledagen.
Fremti­dens vigtig­ste ressource bliv­er at kunne kon­cen­trere sig.

Center for digital sundhed inviterer til stormøde

David Mad­sen har sam­men med Marie Brixtofte og Imran Rashid stiftet en ny foren­ing: Cen­ter for dig­i­tal sund­hed. I den forbindelse inviter­er vi alle fag­per­son­er, unge og foræl­dre til fire stor­møder rundt i lan­det om dig­i­tal sundhed.
Vi skal sam­men drøfte, hvor­dan vi gen­vin­der ejer­sk­a­bet over vores tid og opmærk­somhed, vores foræl­dreskab og vores væren i ver­den – i en tid, hvor dig­i­tale medi­er forsøger at gøre krav på hvert eneste sekund af vores lev­ede liv.
Pro­jek­tet er blevet muligt takket være en gen­erøs dona­tion fra AetA-fonden. Det koster der­for ikke en kro­ne – kun jeres nærvær og lyst til at være med til at finde løsninger.
Så kom glad – men husk at tilmelde jer de arrange­menter, I ønsker at delt­age i. Tilmeld­ing sker til maria@dabeco.dk
• UDSOLGT Char­lot­ten­lund Slot – 27. maj 2025 kl. 17.00–19.30
• Ringe Bib­liotek – 2. juni 2025 kl. 19.00–21.30
• Aarhus­salen – 19. juni 2025 kl. 17.00–19.30
• Hern­ing Kon­gres­cen­ter – 14. august 2025 kl. 17.00–19.30

Gentofte skole er certificeret i sunde digitale vaner

Gen­tofte Skole var blandt de første skol­er til at anerk­ende behovet for nye ram­mer for børn og unges liv i en stadig mere dig­i­talis­eret verden.

Der­for blev et samar­be­jde med Psykolog- og læge­huset Dabeco igangsat allerede for en tid siden, og dette har nu udmøn­tet sig i, at Gen­tofte Skole kan kalde sig en cer­ti­fi­ceret skole i sunde dig­i­tale van­er.

I dag blev den afs­lut­tende del af samar­be­jdet gen­nem­ført i form af et ledelses­møde – en cen­tral del af for­lø­bet, da det er skolens ledelse, der skal sætte den overordnede ret­ning for skolens dig­i­tale pro­fil. Ret­nin­gen byg­ger dog på medar­be­jdernes og elev­ernes erfaringer og reflek­sion­er i mødet med dig­i­tale teknologier.

Det har været en fornø­jelse at samar­be­jde med et team af så engagerede og kom­pe­tente fag­per­son­er. Vi ser frem til, at skolens dig­i­tale pro­fil snart bliv­er offentlig­gjort – et vigtigt skridt i ret­ning af at kunne tilbyde foræl­dre og elever en skole, der tager dig­i­tal trivsel og beskyt­telse seriøst.

En stor tak til Mie Oehlen­schläger, Julius Mygind, Hen­rik Jør­gensen, Peter (skoleled­er), Johan og hele det dygtige per­son­ale på Gen­tofte Skole.