Forretningsmodellerne er problemet
Vi er meget enige i følgende indlæg. Ofte så taler vi om, at digitale medier er skadelige, men det er kun delvist sandt.
Hvis vi skal forstå skadeligheden af digitale medier, så må vi se på de forretningsmodeller som ligger fundamentet for samtlige digitale platforme .
“At the heart of the problem of online harms is big tech’s business model. Social media companies need to keep people glued to their screens so they can sell stuff. Unfortunately, that often means serving up a constant stream of shocking, harmful and polarising content”.
! Sociale medier og gamingplatforme høster som bekendt vores datter, som de kan sælge videre.
! Derfor eksponerer de os for negative nyheder. Fordi techindustrien ved, at vi bliver draget mest mod mørke end mod lys.
! Men vi mennesker påvirkes — og psykisk sygdom smitter, selvskade smitter, had smitter, racisme smitter.
! Men mest af alt — fravær af søvn, fysisk aktivitet og fysisk samvær skaber mistrivsel i en grad vi ikke har begreb om.
! Og kernen af problemet ligger i forretningsmodellerne fordi det er i forretningsmodellerne, at vi finder årsagen til at vi bliver eksponeret for det vi gør — for at vi således bliver siddende så længe som muligt.