Foredrag for lærere og pædagoger

Til undervisere og andre fagpersoner

At huske det betyd­nings­fulde i en dig­i­tal tid, er en vigtig forud­sæt­ning for at udleve et liv med plads til trivsels­frem­mende og sunde aktiviteter og rela­tion­er. Der­for han­dler sunde skær­m­van­er også om evnen til at løs­rive sig skær­men, da tiden brugt dig­i­talt ofte kan over­skygge det sunde liv med skole, fritidsin­ter­ess­er, arbe­jde, og tæt tilknyt­ning til sine nære relationer.

Den dig­i­tale indus­tri er udgjort af en lang række Adtech virk­somhed­er. Alt fra sociale medi­er til gamingin­dus­trien tjen­er deres penge ved at sælge brugerens data. Dvs. viden om brugerens inter­ess­er, køn, socioøkonomisk sta­tus etc. Denne viden sæl­ger plat­formene videre til tred­jeparts virk­somhed­er som der­fra kan mål­rette annon­cer og reklamer til lige netop den mål­gruppe de ønsker.

For at kunne høste mest mulig viden om brugeren kræver det, at brugeren bruger mest mulig tid på lige netop deres plat­form, og der­for er der i samtlige spil og sociale medi­er installeret en lang række velimple­menterede fastholdelsesdesigns.

Og det har en pris.

Dan­mark er det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Det har betyd­ning for skol­er, som oplever at flere elever ikke læn­gere kan kon­cen­trere sig, engagere sig deres skolear­be­jde eller offline fæl­lessk­aber og inter­ess­er. Børn og unge udvikler desu­den skolevæ­gring, i en grad vi ikke tidligere har set, og som symp­tom her­på risik­er­er de at sid­de alene på deres værelser i timevis hvor de spiller com­put­er­spil eller ser pas­sivt til på deres SoMe feed alt imens de indrulleres i stadigt flere fasthold­ende adfærdsdesigns.

Vi vil med dette oplæg tilbyde reflek­sion­er og han­dlean­vis­ninger ift. hvad der sker når et men­neske mis­ter kon­tak­ten til skolen, mis­ter den fysiske kon­takt til sine jæv­nal­drende. Vi stiller desu­den spørgsmålet, hvor­dan kan vi forstå stignin­gen i psykisk mis­trivsel og børn og unges sti­gende dig­i­tale liv?

Psykolog- og læge­huset, Dabeco vil vil i samar­be­jde med jeres skoler/institution sikre at børn og unges tid, nærvær og opmærk­somhed IKKE sælges som en vare på et ure­g­uleret marked. Vi vil give fri­he­den tilbage til børnene og de unge, således de igen kan udleve det liv de selv ønsker og ikke det liv techin­dus­trien ønsker.

Læs mere her:

pædagoger og lærere