Vi har fået ny medarbejder. Velkommen til Maria
Vi er så heldige at have fået en dygtig psykologistuderende til at hjælpe med at fremme børn og unges digitale beskyttelse, trivsel og tryghed.
Vi ser meget frem til samarbejdet 🙂
Vi er så heldige at have fået en dygtig psykologistuderende til at hjælpe med at fremme børn og unges digitale beskyttelse, trivsel og tryghed.
Vi ser meget frem til samarbejdet 🙂
Vi har fået en ny foredragsfholder, som kan downloades lige her.
Vi har fået ny folder som udelukkende beskriver vores certificering i sunde digitale vaner, og du kan læse den lige her.
Nyt online forældrekursus.
Computerspil og sociale medier er blevet en tidskrævende beskæftigelse hos mange børn og unge. Det kan risikere at gå ud over deres engagement i deres skole, fritidsinteresser og deres familieliv samt sociale relationer.
Familier kan føle sig klemt fordi det kan være svært at finde en balance, hvor børnene kan spille eller scrolle, og samtidig indgå i familielivet. Familiens værdier kan således blive udfordret af de mange timer foran skærmen. Forældre kan opleve modstand når de ønsker samvær med børnene, som hellere vil spille computer eller deltage i et virtuelt fællesskab. Dette kan være en vanskelig opgave for enhver forældre, som ved at deres børn har brug for nærvær, frisk luft og sanselige stimuli.
De mange adfærdsdesigns som er installeret i digitale platformer synes på mange måder at diktere det unge menneskes fysiske og mentale sundhed, hvilket i sidste ende kan ende med skolevægring eller blot isolering fra fysiske fællesskaber.
Foredraget giver indblik i hvad der ligger i et sundt og usundt forbrug af sociale medier og computerspil, samt hvilke implikationer et usundt forbrug af computerspil og sociale medier har på børn og unges udvikling.
Dertil vil foredraget omhandle forskellige spiltyper, og hvad der gør at de forskellige spil virker så dragende på børn og unge.
Slutteligt vil forældrene få kendskab til de neurobiologiske mekanismer der sker i hjernen når man spiller computerspil og bevæger sig rundt på de sociale medier.
Odense friskole har meldt sig under fanerne af en eksklusiv klub af skoler, som ønsker at sætte et særligt fokus på deres elevers digitale liv.
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Odense friskole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.
Har din skole / organisation husket den lovpligtige whistleblowerordning?
Psykolog- og lægehuset, Dabeco værdsætter værdien af medarbejdernes og elevernes ret til frit at udtrykke og rapportere om alle former for uretmæssige handlinger. Dette inkluderer ikke blot lovlig billeddeling og mobning, men også overtrædelser som svindel, korruption og krænkelser.
Netop fordi Whistlesafe baserer sig på dette værdisæt anbefaler Psykolog og lægehuset, Dabeco, Whistlesafe som den ideelle løsning til en whistleblowerordning, skabt specielt til skoler og institutioner.
Læs mere om Whistlesafe her
Læs om hvorfor Dabeco er gået ind i Whistlesafe på nedenstående link:
Læs uddybende om Whistlesafes’ StudentWhistle
Whistlesafe — en whistleblowerplatform til skoler og foreninger
Hvis I oplever at have kontakt til unge, som har fået et invaliderende gaming- eller SoMe-forbrug, så book en plads på dette seminar.
Dygtige Mie Oehlenschläger, Autoriserede psykolog, David Madsen og læge, Cecilie Federspiel vil gøre hvad der står i vores magt for at klæde dig på til at arbejde med problematikken på en meningsfuld måde.
Med ca. 10.000 psykologsamtaler om fænomenet med børn, unge og deres forældre vil jeg indføre kursisterne i samtalegreb, forståelse og andre hensigtsmæssige interventioner.
Det er anden gang at vi tilbyder kurset gennem Seminarer.dk.
Læs mere lige her:
https://seminarer.dk/kurser/afhaengighed-af-sociale-medier/
d. 15 november — Scandic Aarhus
d. 6 december — Scandic Hvidovre
Psykolog- og lægehuset har fået ny foredragsfolder, og den kan downloades lige her.
Hvis din skole, institution eller behandlingscenter søger foredrag om emner såsom børn og unge, afhængighed af computerspil, problematisk brug af sociale medier og digitale medier, kan du finde brochuren til download her.
Vi mener at vi bør vende hele debatten på hovedet og spørge os selv følgende:
Hvad har børn brug for?
Har småbørn brug for, at sidde med en skærm?
Understøtter skærmbruget (uagtet hvad det er skærmen bruges til), hvad vi ved om den gode småbørnsudvikling?
Understøtter skærmen sprogtilegnelsen (bedre end analoge aktiviteter)?
Hvis svaret er nej, så mener jeg ikke at man skal begynde at indføre Ipads i børnehaver/vuggestuer.
Når skærmtiden desuden har negative konsekvenser for barnets hjerneudvikling, så synes jeg vi har et ansvar for at sige: “Småbørn skal IKKE blive mødt af en Ipad når de møder ind i vuggestuen/børnehaven.
Småbørn kan med fordel mødes af en smilende, pludrende og legende pædagog der hjælper barnet igang med fysiske lege med alle de andre småbørn.
Barnet skal mødes af en pædagog der tager barnet op og giver det en kæmpe krammer.
For det er sådan småbørn blandt andet udvikler sig og meduvikler en ontologisk sikkerhed.