Odense friskole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Odense friskole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra marts 2024.
Ved denne certificering har Odense friskole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Odense friskole arbejder ud fra 7 værdimæssige mål, og alle overvejelser forbundet til denne certificering er tæt knyttet til disse mål.
Odense friskole er mobilfri!
- Vi har indført mobilfrihed for at styrke fællesskabet i pauserne.
- Det er ikke tilladt for eleverne at filme eller tage billeder, for at undgå utryghed skabt af pranks og humor.
- Eleverne skal kunne være sig selv uden frygt for at blive fotograferet.
- Vi prioriterer aktiviteter, der fremmer samtale og fysisk aktivitet, især i pauserne.
- Målet er at øve eleverne i at interagere i den analoge verden.
- Vi tager ansvaret for elevernes velbefindende og ønsker ikke forstyrrelser udefra, hverken fra forældre eller venner, der ikke er på skolen.
- Vores mål er at blive en skole fri for smartenheder, som smartwatches og andre forstyrrende enheder.
Odense friskole bruger digitale medier når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Vi anvender digitale enheder, når de understøtter uddannelsesmæssige, værdimæssige, læringsmæssige eller trivselsmæssige formål.
- Vi benytter dem balanceret og anerkender, at digitale midler har styrker i undervisningskontekster.
- Digitale medier bruges til morgensang, hvor en historie støttes af visuelle elementer på skærmen.
- Når digitale medier muliggør fordybelse i verden uden for skolen, ser vi dem som en chance for kreativt udtryk.
- Vi anvender læringsplatforme og ser digitale medier som en vej til videndeling og samarbejde på nye måder.
- Vi bruger Office 365 og skoleportalen, samt Skoletube, som anvendes af alle klassetrin.
- Vores hjemmeside fortæller ugentlige historier fra Odense Friskole, så forældre kan følge med i skolens liv.
- Vi har en Facebook-profil til at dele jobannoncer.
- klasserne har en Instagram-profil til deling af billeder af deres arbejde, men kommentarsporene er deaktiveret efter elevernes bekymring over indkomne kommentarer.
- Vi formidler, at vi ikke er aktivt til stede på sociale medier – vi kommunikerer generelt via Intra.
Odense friskole undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når digitale enheder kommer i vejen for samtale, samvær, dannelse, værdier, læring eller trivsel
- Notifikationer, der forstyrrer undervisningen
- Elever, der har flere faner åbne på én gang
- Vi betragter hjemmesider med sex, shopping, spil, streaming og sociale medier som forstyrrende
- Skolen har ladet sig inspirere af mobilfriskole.dk og undersøgt, hvilke hjemmesider skolen kan blokere. FAQ om skærmpolitik i praksis for grundskolen.pdf (mobilfriskole.dk)
- Det, der fylder mest, er, at eleverne modtager notifikationer og bruger ”dobbeltskærme”.
Håndtering af digitale forstyrrelser på Odense friskole:
- Mobiltelefoner er ikke tilgængelige i løbet af skoledagen.
- Vi har en telefonkasse, hvor eleverne skal placere deres telefoner i starten af dagen, og de kan først hentes ved dagens slutning.
- Eleverne må kun tage deres computere frem, når de får besked på det, og skal lukke dem ned efter brug.
- Vi har en kultur, hvor elever føler sig trygge nok til at informere lærerne, hvis andre bruger computere eller telefoner.
- Vores største ønske er at skabe en skole med sundere vaner, som eleverne kan tage med hjem og inspirere deres familier til at etablere en sundere digital kultur.
- Som fagfolk har vi en telefon, som forældrene kan kontakte, og eleverne kan låne en telefon, hvis de skal kontakte deres forældre.
Analoge alternativer på Odense friskole:
- Vi tilstræber, at pauserne er analoge.
- Vi diskuterer, hvordan vi kan skabe fælles aktiviteter.
- Vi sørger for at have alternativer, som for eksempel brætspil og bordtennisbat.
- Vi anerkender det digitale liv, når det foregår i fællesskab med andre.
- Vi er i færd med at indrette vores store skolegård til at fremme en bred vifte af aktiviteter.
- Det er vigtigt for os, at der er lærere til stede, når eleverne er i skolen.
- De store skærme i klasselokalerne bliver ikke anvendt i pauser.
- Vi udnytter byrummet til undervisningsformål.
Personligt ejede devices i skoletiden:
- Odense Friskole har besluttet, at eleverne skal medbringe deres egen computer, af følgende årsager:
- Eleverne har ansvar for og kendskab til deres egne computere.
- Det udgør et stort administrativt arbejde for skolen at låne computere ud.
- Der er en personlig frihed i at vælge sit eget udstyr.
- Vi informerer forældrene om de forventninger, vi har til de enheder, eleverne medbringer.
Hvad er der fokus på i forhold til at medbringe eget udstyr?
Uniformitet
God digital opførsel understøttes af skolen
Personlige notifikationer følger med ind i skolemiljøet
Vi vil diskutere med eleverne om vigtigheden af at have frihed til fordybelse
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier og shopping på Odense friskole:
- Vi erkender, at uhensigtsmæssig billeddeling kan have konsekvenser for den enkelte eller hele klassen.
- Som skole er vi forpligtet til at tage os af sager om billeddeling, der påvirker skolelivet.
- Vi fungerer som brobyggere, ikke som detektiver, og underviser i de dilemmaer, der er forbundet med god mobil-etikette og billeddeling.
- Derudover har vi en digital dannelsevejleder, der besøger klasserne.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på Odense friskole:
- Klasselæreren vil tage kontakt til forældrene, hvorefter der planlægges et videre forløb.
- Det er essentielt for os, at eleverne har en voksen, som de føler sig trygge ved at tale med, oftest deres klasselærer.
- Vi vejleder forældrene om deres muligheder og kontaktpersoner.
- Klasselærerne involverer ledelsen, hvis der er situationer, der kræver ekstra opmærksomhed.
- At skabe trygge samtaler og stærke relationer er vores prioritet.
Hvordan sikrer Odense friskole den gode tone på nettet?
- Vi prioriterer lighed og taler respektfuldt, både blandt børn og mellem børn og voksne.
- Vi accepterer og lytter til hinanden. Dette er et mantra, som vi indfører fra 0. klasse.
- Det samme mantra skal afspejles digitalt og er en del af den digitale dannelse.
Gambling i gaming?
- Klasselæreren vil først føre en samtale med eleven og derefter med forældrene.
- I visse tilfælde vil skolens ledelse blive inddraget.
- I andre situationer vil AKT-teamet træde til.
Hvad med lærernes skærmbrug?
- I vores medarbejderstue foretrækker vi ikke at bruge private enheder.
- Hvis man ønsker at anvende sin enhed, bør man gå til det pædagogiske værksted.
- I forhold til mødekultur, er det kun referenten, der benytter en computer, mens de øvrige fagpersoner ikke bruger skærme.
- Gårdvagten er uden skærme.
- Generelt er vi skærmfri som fagpersoner og er opmærksomme på vores rolle som digitale forbilleder.
Styring af brugen af digitale midler:
- ChatGPT: Vi følger regeringens udvalgs anbefalinger.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Odense friskole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.