Kildegård Privatskole er certificeret i sunde digitale vaner 2023–2026
Kildegård Privatskole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2023–2026, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra november 2023.
Ved denne certificering har Kildegård Privatskole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Kildegård Privatskole vil udvikle hele mennesker – dannede, fagligt kompetente og med et solidt fundament for videre uddannelse.
Mobilfrihedens formål på Kildegård Privatskole:
- Udvikling af kommunikationsevner:
- Målet er at lære eleverne at kommunikere ansigt til ansigt uden afhængighed af mobiltelefoner.
- Fremme social forståelse:
- Ønsket er at træne eleverne i at aflæse hinanden uden skærme som en barriere.
- Koncentration i undervisningen:
- Skolens erfaring viser, at mobilen forstyrrer elevernes koncentration under skoletiden.
- Skabe tilstedeværelse:
- Eleverne skal lære at være fuldt til stede i skolen uden unødige distraktioner fra verden udenfor.
- Social indsigt uden mobilintervention:
- Lærerne har erfaret, at telefonbrug kan begrænse evnen til at forstå sociale relationer.
- Selvstændighed og konflikthåndtering:
- Mobilfrihed er en mulighed for eleverne at udvikle selvstændighed og konflikthåndteringsfærdigheder.
- Træning i at håndtere udfordringer:
- Eleverne skal lære at tackle svære oplevelser uden at søge undgåelse i mobiltelefonerne.
- Konstruktiv dialog uden forstyrrelser:
- Skolen oplever, at dialogen med eleverne forstærkes og bliver mere konstruktiv uden tilstedeværelsen af telefoner.
- Frihed til livet og samtaler:
- Målet er at give eleverne frihed til at leve uden konstant mobilbrug
- Målet er at give eleverne mulighed for åbne samtaler med deres lærere.
- Beskyttelse mod risici:
- Mobilfriheden søger at skærme eleverne fra konstant risiko for uhensigtsmæssigheder, ulovligheder eller krænkelser.
Meningsfuld anvendelse af digitale medier på Kildegård Privatskole:
- Didaktiske, faglige og læringsmæssige formål:
- Digitale medier integreres på skolen, når de tjener et klart didaktisk, fagligt eller læringsmæssigt formål.
- Sociale medier og spil som faglige mål:
- Skolen anerkender også sociale medier og spil som en del af den meningsfulde anvendelse, når det sker med specifikke faglige eller sociale formål.
- Gruppechat til sociale aktiviteter:
- Eleverne får lov til at bruge gruppechat til sociale aktiviteter, såsom lektier, faglige formål samt videreformidling af information og koordinering af sociale begivenheder.
- Undervisning i digitale medier:
- Skolen understreger vigtigheden af at undervise eleverne i korrekt og ansvarlig brug af digitale medier.
Håndtering af digitale forstyrrelser på Kildegård Privatskole:
- Kriterier for forstyrrelse:
- Digitale medier anses som forstyrrende, når de hindrer opfyldelsen af didaktiske, faglige, læringsmæssige eller trivselsmæssige mål.
- Forstyrrelser inkluderer:
- Elever, der spiller computerspil under undervisningen.
- Elever, der sidder med individuelle skærme i frikvartererne i stedet for at interagere fysisk.
- Digital udelukkelse af andre, forstærker følelsen af eksklusion.
- Manglende nærvær, der kan påvirke sociale færdigheder og evner negativt.
- Faglig indsats:
- Skolen har anerkendt og etableret fysiske områder, hvor eleverne kan være sammen og være fysisk aktive.
- Risici ved digitale medier:
- Bevidsthed om risikoen for, at digitale medier kan stå i vejen for fordybelse, koncentration og fysisk aktivitet.
- Ens behandling af alle devices:
- Alle enheder, inklusive smartwatches, anses ens.
Identifikation af forstyrrende digitale medier på Kildegård Privatskole:
- Digitale forstyrrelser:
- Sociale medier som Snapchat, Instagram, og Youtube anses som potentielle forstyrrelser.
- Gaming og gambling identificeres også som elementer, der typisk kan forstyrre undervisningen.
- Anerkendelse af læringsmæssige behov:
- Skolen anerkender samtidig vigtigheden af at bruge digitale medier når de har faglig relevans.
- Differentieret syn på digitale medier: Der er en differentieret tilgang, hvor visse digitale medier betragtes som potentielle forstyrrelser, mens andre opfattes som værdifulde redskaber i læringsmiljøet.
Udfordringer ved personligt ejede digitale medier i undervisningen på Kildegård Privatskole:
- Gamingproblem i undervisningen:
- Skolen bringer gaming op på forældremøder
- Skolen påtaler gamingproblemet overfor eleven
- Skolen tillader sig at lukke for elevernes skærm hvis eleven opdages i at game i undervisningen.
- Hastighed og stimuli skaber opmærksomhedsudfordringer:
- Konstatering af, at den hurtige hastighed og de mange stimuli fra digitale medier skaber forventninger om underholdning og let tilgængelighed, hvilket vanskeliggør fastholdelse af elevernes opmærksomhed.
- Hvordan digitale medier påvirker elevernes evne til at arbejde målrettet og koncentreret
- Lærerne har observeret, at de mange stimuli fra sociale medier og spil kan føre til, at opgaver, der kræver vedholdenhed, opfattes som besværlige og omstændige.
- Vanskeligheder med at fastholde i koncentrationskrævende aktiviteter:
- Digitale medier gør det udfordrende for lærere at fastholde eleverne i aktiviteter, der kræver koncentration og engagement, især i analoge og koncentrationskrævende aktiviteter som billedkunst og repetition i bøger på skolebiblioteket.
Hvordan vores ønsker for det digitale liv efterleves på Kildegård Privatskole:
- Fortsat fokus på mobilindsamling:
- Skolen har et konstant fokus på indsamling af mobiltelefoner.
- Skolen minder løbende eleverne om at aflevere deres mobiler, således at skolen skaber en kultur, hvor eleverne selv afleverer mobilen uden opfordring fra lærerne.
- Skolen har et konstant fokus på indsamling af mobiltelefoner.
- Opfordring til forældre om begrænset kontakt:
- Skolen forventer, at forældre begrænser kontakten med deres børn i skoletiden.
- Begrænsning af computerbrug i timerne:
- Skolen arbejder med et balanceret computerbrug i undervisningstimerne.
- Øget fokus på oplysning om digitale medier:
- Fokus på oplysning om digitale mediers påvirkning af det mentale og fysiske liv gennem undervisning i klassens tid og andre fag.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier på Kildegård Privatskole:
- Undervisning i billeddeling og sociale medier (SoMe):
- Vi underviser i ansvarlig billeddeling og brug af sociale medier.
- Risici ved billeddeling:
- Bevidsthed om, at billeddeling kan opfattes som mobning og i ekstreme tilfælde krænkelse.
- Fokus på elevaktiviteter på digitale medier:
- Lærerne har opmærksomhed på elevernes digitale liv, med særlig opmærksomhed på udfordringer ved spil og Instagram.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på Kildegård Privatskole:
- Anvendelse af metoder for god digital klasseledelse
- Skolen anvender metoder for god digital klasseledelse som grundlag for at håndtere ubehagelige oplevelser online.
- Bevidsthed om elevernes bekymringer:
- Øget bevidsthed om, at nogle elever måske er tilbageholdende med at rapportere ubehagelige oplevelser af frygt for at stikke andre elever.
- Forholdet til fysisk mobning:
- Lærerne er opmærksomme på, at den primære mobning er flyttet fra den fysiske verden til den digitale verden. Dette gælder også den enkelte elevs oplevelse af at være ekskluderet.
Gambling i Gaming:
- Handlemuligheder ved elevens pengeforbrug på nettet:
- Kontakt til forældrene:
- Vi kontakter forældrene for at informere dem om elevens gambling på nettet.
- Dialog med eleven:
- Vi inviterer eleven til en samtale omkring gambling.
- Krav om kendskab til udfordringen om gambling:
- Vi håber, at give eleverne bedre kendskab til udfordringerne med gambling i gaming.
Ønskværdigt fællesskab blandt elever og påvirkning af digitale medier:
- Styrkelse af fællesskab:
- Ønske om at styrke et fællesskab, hvor elever kan tale åbent om deres oplevelser på sociale medier.
- Fast digitalt uddannet voksen:
- Vi ønsker at skabe en kultur, hvor eleverne kan gå til deres lærer, hvis de oplever udfordringer relateret til deres digitale liv.
- Orientering om sunde skærmvaner:
- Årlige orienteringer om skolens digitale politik:
- Afholdelse af årlige orienteringer for alle årgange om skolens digitale politik.
- Fast punkt på forældremøder:
- Det sunde skærmforbrug som et fast punkt på forældremøder og andre forældrearrangementer uanset klassetrin.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har institutionen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Kildegård Privatskole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.