Foredrag til lærere og pædagoger — Om digital dannelse 

Dabeco tilby­der skol­er og fritid­sor­d­ninger fore­drag mhp. at øge den dig­i­tale dan­nelse og kend­sk­a­bet til de virtuelle ver­den­ers farverige men også bekym­rende uni­vers­er. Fore­draget kaster et kri­tisk lys på skærmenes ind­tog i børn og unges skole­liv. Fore­draget kom­mer ind på skær­mens effekt på kon­cen­tra­tion, hjer­nens udvikling, trivsel i skolen samt børns men­tale og kog­ni­tive funktionsniveau. 

Fore­dra­gene afholdes af autoris­erede læger og psykologer.

Foredrag til lærere og pædagoger

Com­put­er­spil og sociale medi­er er blevet en tid­skrævende beskæftigelse hos mange børn og unge. Det kan risikere at gå ud over deres engage­ment i skolen, fritidsin­ter­ess­er og sociale rela­tion­er. De mange tele­fon­er og skærme i skolen kan ligeledes forstyrre under­vis­nin­gen og efter­lade læren i en til­stand af magtesløshed.

Dan­mark er det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Det har betyd­ning for skol­er og insti­tu­tion­er, som kan opleve udfor­dringer med at få elev­erne til at engagere sig i skolear­be­jde. Børn og unge risik­er­er at møde trætte i skole, og ser sjældent sine ven­ner efter skole.
I Dan­mark ser vi desu­den en bekym­rende stign­ing af elever der udvikler skolevæ­gring, og som symp­tom her­på risik­er­er at sid­de alene på deres værelser i timevis hvor de spiller com­put­er­spil eller ser pas­sivt til på deres SoMe feed alt imens de indrulleres i stadigt flere fasthold­ende adfærdsdesigns.

Desu­den færdes børn i dig­i­tale rum, hvor kul­turen ofte er hård og bær­er præg af mob­n­ing og en hård tone.

Vi vil med dette oplæg tilbyde reflek­sion­er og gå i dia­log om han­dlean­vis­ninger ift. hvad der sker når et men­neske mis­ter kon­tak­ten til livsvigtige domæn­er, som fysisk kon­takt til sine jæv­nal­drende, skoledelt­agelse, og en tæt tilknyt­ning til deres betyd­nings­fulde men­nesker (herun­der deres lærere).

Vi ønsker at hjælpe jer til at være fremme ift. dig­i­tal dan­nelse af børn og unge, således de unge kan leve et frit liv uden unødi­ge forstyrrelser fra techindustrien.