Indlæser Begivenheder

« All Events

Valby Skole forældreforedrag

10. maj - kl. 17:30 - 18:30

Hvorfor vi skal huske det betydningsfulde – i en tid med digitale medier

At huske det betyd­nings­fulde i en dig­i­tal tid, er en vigtig forud­sæt­ning for at udleve et liv med plads til trivsels­frem­mende og sunde aktiviteter og rela­tion­er. Der­for han­dler sunde skær­m­van­er også om evnen til at løs­rive sig skær­men, da tiden brugt dig­i­talt ofte kan over­skygge det sunde liv med skole, fritidsin­ter­ess­er, arbe­jde, og tæt tilknyt­ning til sine nære rela­tion­er, herun­der sin fam­i­lie og gode venner.

Den dig­i­tale indus­tri er udgjort af en lang række Adtech virk­somhed­er. Alt fra sociale medi­er til gamingin­dus­trien tjen­er deres penge ved at sælge brugerens data. Dvs. viden om brugerens inter­ess­er, køn, socioøkonomisk sta­tus etc. Denne viden sæl­ger plat­formene videre til tred­jeparts virk­somhed­er som der­fra kan mål­rette annon­cer og reklamer til lige netop den mål­gruppe de ønsker.

For at kunne høste mest mulig viden om brugeren kræver det, at brugeren bruger mest mulig tid på lige netop deres plat­form, og der­for er der i samtlige spil og sociale medi­er installeret en lang række velimple­menterede fastholdelsesdesigns.

Og det har en pris.

Dan­mark er det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Fore­draget vil sætte spot på spørgsmål som:

Er det en god idé at spille com­put­er­spil i skolen/fritidsordningen? Hvor­dan udvikles bar­nets hjerne, og er den i stand til at stå imod de dig­i­tale fris­telser? Hvor­dan kan skær­men bruges kon­struk­tivt som fag­per­son og forælder og ikke blot som den nemme løsning?

Hvor­dan kan man bal­ancere børns skærm­for­brug? Hvad bety­der det for det barn som er den eneste der ikke har fået en smart­phone og hvad bety­der det for et barn at blive eksklud­eret dig­i­talt og analogt? Risik­er­er Kahoot at føre til, at bar­net også skal tjekke alle sine andre sociale medi­er, og hvad bety­der dette for bar­nets kon­cen­tra­tion i skolen? Er for tidlig gam­ing i fritid­sor­d­nin­gen en glide­bane til, at bar­net også vil spille i alle andre domæner?

Hvor­for det er vigtigt at foræl­drene kan træffe afgørende valg på veg­ne af deres barn og dets omgang med teknologi.

Vi ønsker, at hjælpe fam­i­li­er med at etablere sunde skær­m­van­er der efter­lad­er plads til nærvær, fordy­belse, sved på pan­den og gode grin.

Vi vil med dette oplæg tilbyde reflek­sion­er og gå i dia­log om han­dlean­vis­ninger ift. hvor­dan man som fam­i­lie kan gen­finde hinan­den i en tid med dig­i­tale medi­er. Alle fam­i­li­er har fort­jent at trives både dig­i­talt og analogt.