Dette oplæg vil lægge vægt på de sårbarheder der findes indenfor autismespektret, som blandt andet gør at de er særligt draget af et liv i en digital verden. Herunder følgende:
Børn og unge — kan have særlig svært ved selv, at administrere deres digitale forbrug — særligt hvis de befinder sig indenfor autismespektret.
De kan derfor have gavn af, at være i og omkring ansvarlige voksne som kan skelne mellem følgende:
1. Brugen af digitale medier fordi det øger livskvaliteten
2. Brugen af digitale medier fordi det bruges som undgåelse fra svære tanker og følelser
3. Brugen af digitale medier fordi techindustrien fastholder dem i et loop af belønninger og manipulerende designs.
Børn og unge der ligger indefor autismespektret kan nemlig være særligt draget af digitale medier:
1. Struktur og forudsigelighed: Digitale platforme kan tilbyde en vis grad af forudsigelighed og struktur, hvilket kan være beroligende.
Især i virtuelle verdener eller spil kan regler, opgaver og grænser være klart definerede, hvilket kan give en følelse af kontrol og forståelse.
2. Når det sociale er svært: Digitale medier kan give en mere kontrolleret og mindre kompleks social interaktion sammenlignet med ansigt-til-ansigt interaktioner. Der kan være færre forventninger til sociale normer og mindre pres for at opretholde øjenkontakt, tyde eller forstå ansigtsudtryk eller kropssprog.
Digitale platforme kan give mulighed for at kommunikere på en mindre direkte måde, gennem tekst, billeder eller anonymitet, hvilket kan føles mindre overvældende.
3. Digitale medier er ofte visuelt stimulerende med farverige billeder, animationer og interaktive elementer, hvilket kan være yderst dragende for mennesker, der er meget visuelt orienterede.