Når undgåelsen bliver digital
Inden for psykologien er ’undgåelse’ en almenmenneskelig mekanisme. Når noget føles svært – angst, socialt pres, faglige nederlag, et overstimulerende miljø – undgår man det svære.
Men undgåelsen gør kun det svære endnu sværere. Når undgåelsen bliver digital, træder en global industri til, som lever af at fastholde. Gaming, TikTok, YouTube Shorts, Minecraft og Roblox leverer en dobbelthed: en flugt væk fra det, der gør ondt, og en følelse af mestring i en digital verden.
Men det er mestring på falske præmisser, og algoritmerne sørger for, at barnet bliver fanget i en ond spiral. Samtidig må vi anerkende, at mange børn i skolevægring oplever de digitale fællesskaber som deres eneste tilhørsforhold, når de er blevet skubbet ud af de fysiske.
For nogle kan gaming eller online netværk være en livline, der midlertidigt lindrer ensomheden. Fra vores faglige ståsted ser vi blot, at det som kan lindre på den korte bane, kan fastholde på den lange.
Sammen med Dr. Imran Rashid og Marie Magne Brixtofte har David forfattet dette indlæg om skolevægring — et perspektiv vi mener skal indgå når skolevægringens kompleksitet bliver debatteret.


