
Småbørns brug af skærme
De seneste år har forskningen i stigende grad påpeget, at skærmtid kan have en negativ effekt på førskolebørns neurobiologiske udvikling. Et tidligt og omfattende skærmforbrug kan hæmme barnets tilegnelse af centrale færdigheder i de afgørende udviklingsstadier. Særligt for de mindste børn risikerer skærmtid at erstatte nødvendig stimulering, tryg tilknytning og meningsfulde aktiviteter – hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres sproglige, motoriske og sociale udvikling.
Samtidigt designer techvirksomheder bevidst deres platforme til at fastholde brugere så længe som muligt. Ved at udnytte hjernens belønningssystem og neurotransmitteren dopamin skaber de digitale produkter, der kan føre til afhængighedslignende adfærd. Forskning viser, at et meget højt skærmforbrug, særligt af underholdningsbaseret indhold, kan ændre belønningssystemet på måder, der minder om andre former for afhængighed. Problemet er, at vi stadig ved alt for lidt om, hvordan denne konstante dopaminpåvirkning påvirker den unge udviklende hjerne på længere sigt.
Foredraget er et praksisnært foredrag der giver forståelse for hvordan skærmen påvirker småbørns leg, tilknytning samt sprogtilegnelse. Foredraget bygger på praksisviden samt nyeste forskning på området.
Foredraget afholdes af autoriserede læger og psykologer.



