Vodskov skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Vodskov skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra marts 2024.
Ved denne certificering har Vodskov skole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Vodskov Skole er mobilfri!
- Vodskov Skole er en mobilfri skole.
- Vi prioriterer fællesskab, nærvær, ro og selvstændighed.
- Vodskov Skole skal være et fristed til at opleve og lære selvstændigt; vi giver barndommen, legen og bevægelsen tilbage til børnene.
- Vi ønsker, at børnene i højere grad ser hinanden i øjnene, betoner kropssproget og dyrker nærværet med andre mennesker.
- Uden mobiler er eleverne i højere grad sociale med hinanden og skaber grobund for flere sociale relationer i virkeligheden.
- Den skærmfrie faglighed skaber større koncentration i undervisningen.
- Vi har fokus på netetik på skolen.
- Vi prioriterer at løse konflikter på skolen og ikke på afstand eller online, hvilket også giver os mulighed for at give børnene konfliktløsningsredskaber.
- Uden mobiler opstår der ikke digital mobning i skoletiden.
- Vodskov Skole prioriterer analog dannelse og mellemmenneskelige kompetencer frem for skærme.
- Vodskov Skole ønsker at give børnene et frirum for digitale medier i skoletiden.
- En mobilfri skole betyder også en smartwatchfri skole.
- Vi har nedbragt skærmtiden markant. Der var engang, hvor der var Playstation i hvert rum. Nu er der kun meget få muligheder, og vi skærer løbende ned.
Vodskov Skole bruger digitale medier, når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Medarbejderne skal lave vigtige didaktiske overvejelser ved brug af skærm.
- Brug af læringsportaler sker, når det tjener pædagogiske, faglige eller dannelsesmæssige formål.
- Digitale medier som Grammatip, QR-koder, Pokémon GO, ordbøger, AppWriter, dokumentarer og e‑bøger kan benyttes, hvis de understøtter læring.
- Når vi har analoge bøger, der er blevet forældede, giver det mening at bruge digitale medier.
- Vi anerkender, at digitale medier kan give individuelle muligheder for differentiering og målrettethed.
- Vi vil gerne lære eleverne, at de selv har kontrol over deres egne spillevaner, ved eksempelvis at bruge Time Timeren, som giver eleverne en mulighed for at slukke uden at skulle afslutte noget.
- Vi er opmærksomme på, at eleverne ikke leverer data til spilplatformene, ved kun at tilbyde spil offline.
- Devices kan være tryghedsskabende, da de kan benyttes som hjælpemiddel eller støtte til elever i undervisningen.
- Pædagogisk styrede aktiviteter med skærmen kan være fordelagtige.
- Brugen af digitale medier i skolen er også en læring for eleverne i at kunne navigere i en digital verden.
- Digitale medier kan skabe kommunikation blandt eleverne uden for skoletiden.
- Skærme og spil skal i fritidsklubben styres af en voksen og ske i fællesskab med andre børn.
- Vi har en Facebook-gruppe til skolen.
- Vi arbejder for at finde et alternativ til digitale pauser, men har erfaret, at nogle elever benytter mobilen til at trække sig, når de mangler overskud. Vi arbejder hen imod en situation, hvor det digitale ikke udgør et alternativ eller en belønning.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Shopping, spil og pop-up beskeder fra kommunikationsmedier er forstyrrende for indlæringen, da de skaber en parallel dagsorden.
- Skærme eller smartwatches forstyrrer, når der skal gives mundtlige beskeder.
- Elever, der er trætte på grund af skærmpåvirkning om natten.
- At lærere skal agere kontrollanter, er et forstyrrende element i sig selv.
- Tekniske udfordringer kan tage tid og forstyrre undervisningen.
- Hastigheden og informationsmængden fra diverse digitale medier kan være forstyrrende.
Håndtering af digitale forstyrrelser på skolen:
- Vi bruger firewalls til specifikke sider.
- Vi samarbejder med forældre, hvis en elev ikke følger de gældende retningslinjer for skærme.
- Vi anbefaler forældre til 5. klasse, at mobiltelefoner ikke medbringes i skolen, medmindre andet er aftalt.
- Mobiltelefonerne skal ikke være tilgængelige i timerne.
- Vi er velovervejede i forhold til, hvilke digitale medier vi bruger i skoletiden.
- Opgaver med digitale medier skal generelt være voksenstyrede.
- Vi anerkender PEGIs aldersmærkning.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier samt shopping på Vodskov Skole:
- Vi underviser i billeddeling gennem SSP og er blevet skarpere på GDPR-regler.
- Vi vil gøre en indsats for, at alle elever er klar over og overholder reglerne omkring billeddeling.
- Shopping, spil, Messenger og Snapchat er forstyrrende for eleverne.
- Sociale medier skal ikke benyttes i skoletiden.
- Forældrene skal inddrages i dialogen om mobiler, så der skabes et fælles sprog og regler.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på Vodskov Skole:
- Vi arbejder med Job og Velfærd under Socialforvaltningen.
- Det er vigtigt, at der opbygges tillid og tryghed, så eleven tør søge hjælp hos en voksen.
- Vi skaber trygge og anerkendende samtaler med eleverne.
- Det er vigtigt, at forældreinvolvering sker hurtigt, og at en løsning findes i fællesskab med forældre, lærere og eleven.
- Vi anerkender betydningen af, at der er voksne omkring eleverne i 7.–9. klasse, da der er en særlig sårbarhed forbundet med den alder.
- Den gode klasse skal også omfatte digitalt fællesskab.
Hvad med lærernes skærmbrug?
- Lærerne skal være gode rollemodeller for børnene.
- Vi skal have gammeldags ure op i alle klasser.
- Vikarers skærmforbrug skal være på samme vilkår som lærernes.
- Vi ønsker refleksion over egne vaner og uvaner.
- Vi understreger, at noget er for voksne, og andet er for børn.
- Vi bruger mobilen til hurtigt at kunne kontakte hinanden.
Analoge alternativer på skolen:
- Vi arbejder med læring i virkeligheden: Vi tager eleverne ud i byen, i skoven og til kulturinstitutioner. Vi arbejder mod at være en åben skole, hvor vi er en del af det omkringliggende samfund.
- Vi ønsker at bruge flere midler på rekvisitter til analoge alternativer som brætspil, bolde osv.
- Vi vil gerne inddrage elevrådet og høre deres ideer til analoge alternativer. Eleverne skal bruge deres elevorgan til at kæmpe for det, de ønsker. Således kan vi imødekomme dem og give dem ansvar.
- Vi har bedt medarbejderne forholde sig til deres pædagogiske praksis.
- Vi kigger på en ansøgning til Sydbank – med fokus på mindre skærmtid.
Personligt ejede devices i skoletiden:
- Vi kunne ønske, at eleverne ikke skulle tage egne devices med i skole, så skærmen ikke bliver en underholdningsmaskine.
- Eleverne får iPads i 0. klasse og computere i 4. årgang, og de skal selv medbringe eget device i udskolingen.
- Ledelsen skal være mere styrende i forhold til elevernes egne devices.
Hvordan sikrer Vodskov Skole den gode tone på nettet?
- Det kræver, at vi ser betydningen af tonen på nettet som analogt.
- Når det bliver for kritisk, inviterer vi forældre ind.
- Vi tager konflikterne analogt.
- Vi bruger “Dit liv på nettet” i skoletiden.
- Vi bringer det op på trivselsdagen, hvor vi arbejder med børnene og forældrene ift. at etablere en handleplan.
Gambling i gaming?
- Computeren er lukket i de fleste situationer.
- Vi er ofte to lærere, så der er større mulighed for at have kontakt med børnene.
- Vi ønsker at etablere et fag om økonomiforståelse.
- Vi er opmærksomme på, at økonomi har en særlig betydning.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT
- Vi forholder os til regeringens opmærksomhedspunkter.
- Vi ved, at vi ikke er i mål endnu, men skal have større fokus på området snarest.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Vodskov skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.