Vodskov skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Vod­skov skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra marts 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Vod­skov skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Vod­skov Skole er mobilfri!

  • Vod­skov Skole er en mobil­fri skole.
  • Vi pri­or­iter­er fæl­lesskab, nærvær, ro og selvstændighed.
  • Vod­skov Skole skal være et frist­ed til at opleve og lære selvstændigt; vi giv­er barn­dom­men, leg­en og bevægelsen tilbage til børnene.
  • Vi ønsker, at børnene i højere grad ser hinan­den i øjnene, beton­er kropssprog­et og dyrk­er nærværet med andre mennesker.
  • Uden mobil­er er elev­erne i højere grad sociale med hinan­den og skaber grobund for flere sociale rela­tion­er i virkeligheden.
  • Den skærm­frie faglighed skaber større kon­cen­tra­tion i undervisningen.
  • Vi har fokus på netetik på skolen.
  • Vi pri­or­iter­er at løse kon­flik­ter på skolen og ikke på afs­tand eller online, hvilket også giv­er os mulighed for at give børnene konfliktløsningsredskaber.
  • Uden mobil­er opstår der ikke dig­i­tal mob­n­ing i skoletiden.
  • Vod­skov Skole pri­or­iter­er ana­log dan­nelse og mellem­men­neske­lige kom­pe­tencer frem for skærme.
  • Vod­skov Skole ønsker at give børnene et frirum for dig­i­tale medi­er i skoletiden.
  • En mobil­fri skole bety­der også en smart­watch­fri skole.
  • Vi har ned­bragt skærmti­den markant. Der var engang, hvor der var Playsta­tion i hvert rum. Nu er der kun meget få mulighed­er, og vi skær­er løbende ned.

Vod­skov Skole bruger dig­i­tale medi­er, når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Medar­be­jderne skal lave vigtige didak­tiske overve­jelser ved brug af skærm.
  • Brug af læringsportaler sker, når det tjen­er pæd­a­gogiske, faglige eller dan­nelses­mæs­sige formål.
  • Dig­i­tale medi­er som Gram­matip, QR-koder, Poké­mon GO, ord­bøger, App­Writer, doku­mentar­er og e‑bøger kan benyttes, hvis de under­støt­ter læring.
  • Når vi har analoge bøger, der er blevet foræld­ede, giv­er det mening at bruge dig­i­tale medier.
  • Vi anerk­ender, at dig­i­tale medi­er kan give indi­vidu­elle mulighed­er for dif­fer­en­tier­ing og målrettethed.
  • Vi vil gerne lære elev­erne, at de selv har kon­trol over deres egne spill­e­van­er, ved eksem­pelvis at bruge Time Timeren, som giv­er elev­erne en mulighed for at slukke uden at skulle afs­lutte noget.
  • Vi er opmærk­somme på, at elev­erne ikke lev­er­er data til spilplat­formene, ved kun at tilbyde spil offline.
  • Devices kan være tryghedssk­abende, da de kan benyttes som hjælpemid­del eller støtte til elever i undervisningen.
  • Pæd­a­gogisk styrede aktiviteter med skær­men kan være fordelagtige.
  • Bru­gen af dig­i­tale medi­er i skolen er også en læring for elev­erne i at kunne nav­igere i en dig­i­tal verden.
  • Dig­i­tale medi­er kan skabe kom­mu­nika­tion blandt elev­erne uden for skoletiden.
  • Skærme og spil skal i fritid­sklubben styres af en vok­sen og ske i fæl­lesskab med andre børn.
  • Vi har en Face­book-gruppe til skolen.
  • Vi arbe­jder for at finde et alter­na­tiv til dig­i­tale pauser, men har erfaret, at nogle elever benyt­ter mobilen til at trække sig, når de man­gler over­skud. Vi arbe­jder hen imod en sit­u­a­tion, hvor det dig­i­tale ikke udgør et alter­na­tiv eller en belønning.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Shop­ping, spil og pop-up besked­er fra kom­mu­nika­tion­s­me­di­er er forstyrrende for indlærin­gen, da de skaber en par­al­lel dagsorden.
  • Skærme eller smart­watch­es forstyrrer, når der skal gives mundtlige beskeder.
  • Elever, der er trætte på grund af skærm­påvirkn­ing om natten.
  • At lærere skal agere kon­trol­lanter, er et forstyrrende ele­ment i sig selv.
  • Tekniske udfor­dringer kan tage tid og forstyrre undervisningen.
  • Hastighe­den og infor­ma­tion­s­mæng­den fra diverse dig­i­tale medi­er kan være forstyrrende.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen:

  • Vi bruger fire­walls til speci­fikke sider.
  • Vi samar­be­jder med foræl­dre, hvis en elev ikke føl­ger de gældende ret­ningslin­jer for skærme.
  • Vi anbe­faler foræl­dre til 5. klasse, at mobil­tele­fon­er ikke med­bringes i skolen, med­min­dre andet er aftalt.
  • Mobil­tele­fon­erne skal ikke være tilgæn­gelige i timerne.
  • Vi er veloverve­jede i forhold til, hvilke dig­i­tale medi­er vi bruger i skoletiden.
  • Opgaver med dig­i­tale medi­er skal generelt være voksenstyrede.
  • Vi anerk­ender PEGIs aldersmærkning.

Overve­jelser vedrørende billed­del­ing, spil og sociale medi­er samt shop­ping på Vod­skov Skole:

  • Vi under­vis­er i billed­del­ing gen­nem SSP og er blevet skarpere på GDPR-regler.
  • Vi vil gøre en ind­sats for, at alle elever er klar over og over­hold­er reglerne omkring billeddeling.
  • Shop­ping, spil, Mes­sen­ger og Snapchat er forstyrrende for eleverne.
  • Sociale medi­er skal ikke benyttes i skoletiden.
  • Foræl­drene skal ind­drages i dialo­gen om mobil­er, så der skabes et fælles sprog og regler.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på net­tet på Vod­skov Skole:

  • Vi arbe­jder med Job og Velfærd under Socialforvaltningen.
  • Det er vigtigt, at der opbygges tillid og tryghed, så eleven tør søge hjælp hos en voksen.
  • Vi skaber trygge og anerk­endende sam­taler med eleverne.
  • Det er vigtigt, at foræl­drein­volver­ing sker hur­tigt, og at en løs­ning find­es i fæl­lesskab med foræl­dre, lærere og eleven.
  • Vi anerk­ender betyd­nin­gen af, at der er vok­sne omkring elev­erne i 7.–9. klasse, da der er en særlig sår­barhed for­bun­det med den alder.
  • Den gode klasse skal også omfat­te dig­i­talt fællesskab.

Hvad med lær­ernes skærmbrug?

  • Lær­erne skal være gode rolle­mod­eller for børnene.
  • Vi skal have gam­meldags ure op i alle klasser.
  • Vikar­ers skærm­for­brug skal være på samme vilkår som lærernes.
  • Vi ønsker reflek­sion over egne van­er og uvaner.
  • Vi under­streger, at noget er for vok­sne, og andet er for børn.
  • Vi bruger mobilen til hur­tigt at kunne kon­tak­te hinanden.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen:

  • Vi arbe­jder med læring i virke­lighe­den: Vi tager elev­erne ud i byen, i skoven og til kul­turin­sti­tu­tion­er. Vi arbe­jder mod at være en åben skole, hvor vi er en del af det omkring­liggende samfund.
  • Vi ønsker at bruge flere midler på rekvisit­ter til analoge alter­na­tiv­er som bræt­spil, bolde osv.
  • Vi vil gerne ind­drage elevrådet og høre deres ideer til analoge alter­na­tiv­er. Elev­erne skal bruge deres elevor­gan til at kæmpe for det, de ønsker. Således kan vi imødekomme dem og give dem ansvar.
  • Vi har bedt medar­be­jderne forholde sig til deres pæd­a­gogiske praksis.
  • Vi kig­ger på en ansøgn­ing til Syd­bank – med fokus på min­dre skærmtid.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden:

  • Vi kunne ønske, at elev­erne ikke skulle tage egne devices med i skole, så skær­men ikke bliv­er en underholdningsmaskine.
  • Elev­erne får iPads i 0. klasse og com­put­ere i 4. årgang, og de skal selv med­bringe eget device i udskolingen.
  • Ledelsen skal være mere styrende i forhold til elev­ernes egne devices.

Hvor­dan sikr­er Vod­skov Skole den gode tone på nettet?

  • Det kræver, at vi ser betyd­nin­gen af tonen på net­tet som analogt.
  • Når det bliv­er for kri­tisk, inviter­er vi foræl­dre ind.
  • Vi tager kon­flik­terne analogt.
  • Vi bruger “Dit liv på net­tet” i skoletiden.
  • Vi bringer det op på trivsels­da­gen, hvor vi arbe­jder med børnene og foræl­drene ift. at etablere en handleplan.

Gam­bling i gaming?

  • Com­put­eren er lukket i de fleste situationer.
  • Vi er ofte to lærere, så der er større mulighed for at have kon­takt med børnene.
  • Vi ønsker at etablere et fag om økonomiforståelse.
  • Vi er opmærk­somme på, at økono­mi har en særlig betydning.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT

  • Vi forhold­er os til regerin­gens opmærksomhedspunkter.
  • Vi ved, at vi ikke er i mål end­nu, men skal have større fokus på området snarest.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Vod­skov skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.