Ungecenter2610 er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028
Ungecenter2610 er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2025–2028, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra November 2025.
————————————————————————————————————————————————————— På Ungecenter2610 ser vi det som essentielt at skabe hele mennesker, der kan mestre færdigheder i både den analoge og digitale verden. Samtidig har vi fokus på at styrke de gode relationer – både mellem eleverne og mellem lærere og elever.
Ud fra ovenstående er vi kommet frem til følgende retningslinjer:
Ungecenter2610’s mobilpolitik
- Undervisningen på Ungecenter2610 er mobilfri, men eleverne får udleveret deres mobiler i pauserne.
- Undervisningen er mobilfri, så eleverne kan lære uforstyrret af deres mobiler.
- Vi mener, at de unge har en alder, hvor de fungerer bedst med rammer men ikke direkte forbud. Vi oplever, at direkte forbud i pauserne slider på de relationer, vi brænder for at skabe med de unge.
- Vi oplever, at der sker noget socialt i bevægelsespauserne, og vi vil gerne arbejde hen imod at lave mobilfrie pauser som prøvehandlinger eller etablere mobilfrie zoner. Her prioriterer vi at inddrage eleverne i beslutningen om, hvilke pauser der skal være mobilfrie, så de er med på præmissen og bliver guidet ind i den nye kultur.
- Mange af de unge er afhængige af deres mobiler – en udfordring, der kan gøre det svært at ændre en kultur. Vi ønsker at skabe flere analoge åndehuller, men ved, at det er en længere proces, der også kræver forældreopbakning.
- Vi arbejder hen imod et tættere samarbejde med de skoler, eleverne kommer fra, for at dele erfaringer og sikre, at mobilpolitikken opleves sammenhængende for eleverne.
Ungecenter2610 anvender digitale medier, når det tjener et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Teknologien fylder meget i det dannelsesaspekt, vi arbejder med i forhold til eleverne. De skal både kunne begå sig i verden og bestå en digital afgangsprøve. Vi skal danne hele mennesker med en bred palet af kompetencer.
- Størstedelen af vores undervisningsmateriale er digitalt. Vi har fokus på, at det er voksenstyret og udviklet med didaktiske overvejelser.
- Vi har et Megaspace-lokale på skolen, hvor der undervises i teknologiforståelse med fokus på skabende teknologi.
Vi undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser
- Når sociale medier forstyrrer eleverne i undervisningen og pauserne.
- Når eleverne forstyrres af notifikationer og afbrydes i læringsprocessen eller i relationen til andre elever eller læreren.
- Når de eksponeres for voldsomt eller ubehageligt indhold online.
- Når rammerne omkring mobilbrug opleves som sanktioner af de unge.
- Når de forstyrrelser, der før var på mobilen, er flyttet hen på computeren, hvor størstedelen af undervisningen foregår.
Håndtering af digitale forstyrrelser
- Vi vil gerne skabe flere analoge åndehuller med inddragelse af de unge i processen og samtalen.
- Vi har altid to voksne voksne til stede i 10. klasse og på dagskolen, hvilket skaber større bevågenhed omkring de unges skærme i undervisningen
- Vi er opmærksomme på, at mobilerne gerne må være til stede, når de ikke står i vejen for noget vigtigt — men når de gør, skal de fjernes.
- De retningslinjer, som ledelsen laver, skal ikke slide på lærernes relation til de unge. Vi prioriterer retningslinjer, der ikke er for stramme, og som efterlader plads til relationen mellem elever og lærere.
- Som samfundsinstitution har vi en vigtig rolle i at skabe rammer for mobilbrug, som også kan påvirke kulturen i hjemmet positivt.
- Vi ser det ikke som realistisk at lukke helt ned for mobilbrugen på skolen. I stedet vil vi uddanne eleverne i at forholde sig kritisk og opsøge positive, analoge alternativer.
- Vi ønsker at arbejde hen imod flere undervisningsforløb med fokus på digital dannelse, der gør de unge bevidste, så de selv kan tage stilling.
Analog og digital balance
- Vi oplever en stærk motivation og tiltrækningskraft i det digitale hos de unge – en motivation, vi ikke vil begrænse, men gerne vil balancere.
- Vi prioriterer at skabe fysiske, trygge og analoge miljøer, så de digitalt orienterede unge føler sig hjemme i centret. Det fungerer som en modvægt til den fysiske isolation foran skærmen med rammer præget af sofaer, hygge og tryghed (“safe space”).
- Vi har allerede analoge alternativer i pauserne, som café og bordtennis, men vil gerne udvikle videre på mobilfrie pauser i prøveperioder.
- Vi erkender, at vi som skole ikke kan tage ansvar for alt omkring de unges digitale liv, men skal fokusere vores indsats der, hvor vi kan gøre en forskel.
Ubehagelige oplevelser online
- Vi er opmærksomme på, at de unge i stigende grad bliver eksponeret for voldsomt indhold online. Skolen har et handlerum i at etablere trygge rum, hvor eleverne kan dele tanker og bekymringer.
- Vi oplever, at de unge i højere grad kan blive ekskluderet fra sociale medier og fællesskaber. Vi tager det alvorligt, og når vi bliver opmærksomme på en episode, handler vi hurtigt og taler med de involverede.
- Ungecenteret har en politik mod digitale krænkelser, som træder i kraft, hvis der sker noget krænkende digitalt.
Personalet som rollemodeller
- Personalet på Ungecenteret er rollemodeller i forhold til både brugen og fravalget af mobiltelefoner.
- Vi vægter nærvær og fællesskab højt og har som udgangspunkt en lærer- og mødekultur, der er devicefri.
Overvejelser omkring generativ AI og ChatGPT
- Vi læner os op ad nationale og kommunale retningslinjer og følger regeringens og kommunens anbefalinger.
- Vi håber, at der kommer et større ansvar i skolevæsenet på området fx undervisning i de mekanismer og algoritmer, der er indlejret i chatbots, eventuelt i samarbejde med TekX.
- Selvom vi gerne vil have en fælles politik at læne os op ad, ønsker vi også selv at arbejde videre med at etablere et fælles AI-forløb, der inkluderer viden om algoritmer, øvelse i kildekritik og refleksioner over de større etiske og filosofiske spørgsmål.
—————————————————————————————————————————————————————
Udtalelser fra medarbejderne
”Vi Indgår i dialog med de unge om digitale teknologier som en naturlig del af hverdagen. Særligt når deres digitale adfærd eller reaktioner virker udfordrende eller uhensigtsmæssige.”
”Vi tager ubehagelige og grænseoverskridende onlineoplevelser alvorligt og møder de unges fortællinger med åbenhed og uden fordømmelse”
”Vi peger på mere positivt og opbyggeligt indhold og hjælper de unge med at finde handlemuligheder, når de oplever, at noget strider mod deres værdier.”
—————————————————————————————————————————————————————
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at centeret i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på centeret får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har centeret haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Ungecenter2610 har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.








