Ungecenter2610 er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Ungecenter2610 er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Novem­ber 2025.

————————————————————————————————————————————————————— På Ungecenter2610 ser vi det som essen­tielt at skabe hele men­nesker, der kan mestre færdighed­er i både den analoge og dig­i­tale ver­den. Sam­tidig har vi fokus på at styrke de gode rela­tion­er – både mellem elev­erne og mellem lærere og elever.
Ud fra oven­stående er vi kom­met frem til føl­gende retningslinjer:

Ungecenter2610’s mobilpoli­tik

  • Under­vis­nin­gen på Ungecenter2610 er mobil­fri, men elev­erne får udlev­eret deres mobil­er i pauserne.
  • Under­vis­nin­gen er mobil­fri, så elev­erne kan lære uforstyrret af deres mobiler.
  • Vi men­er, at de unge har en alder, hvor de fun­ger­er bedst med ram­mer men ikke direk­te for­bud. Vi oplever, at direk­te for­bud i pauserne slid­er på de rela­tion­er, vi bræn­der for at skabe med de unge.
  • Vi oplever, at der sker noget socialt i bevægelses­pauserne, og vi vil gerne arbe­jde hen imod at lave mobil­frie pauser som prøve­han­dlinger eller etablere mobil­frie zon­er. Her pri­or­iter­er vi at ind­drage elev­erne i beslut­nin­gen om, hvilke pauser der skal være mobil­frie, så de er med på præmis­sen og bliv­er guidet ind i den nye kultur.
  • Mange af de unge er afhængige af deres mobil­er – en udfor­dring, der kan gøre det svært at ændre en kul­tur. Vi ønsker at skabe flere analoge ånde­huller, men ved, at det er en læn­gere pro­ces, der også kræver forældreopbakning.
  • Vi arbe­jder hen imod et tæt­tere samar­be­jde med de skol­er, elev­erne kom­mer fra, for at dele erfaringer og sikre, at mobilpoli­tikken opleves sam­men­hæn­gende for eleverne.

Ungecenter2610 anven­der dig­i­tale medi­er, når det tjen­er et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Teknolo­gien fylder meget i det dan­nelsesaspekt, vi arbe­jder med i forhold til elev­erne. De skal både kunne begå sig i ver­den og bestå en dig­i­tal afgang­sprøve. Vi skal danne hele men­nesker med en bred palet af kompetencer.
  • Størst­ede­len af vores under­vis­nings­ma­te­ri­ale er dig­i­talt. Vi har fokus på, at det er vok­sen­styret og udviklet med didak­tiske overvejelser.
  • Vi har et Mega­space-lokale på skolen, hvor der under­vis­es i teknologi­forståelse med fokus på skabende teknologi.

Vi undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser

  • Når sociale medi­er forstyrrer elev­erne i under­vis­nin­gen og pauserne.
  • Når elev­erne forstyrres af noti­fika­tion­er og afbry­des i læring­sprocessen eller i rela­tio­nen til andre elever eller læreren.
  • Når de eksponeres for vold­somt eller ube­hageligt ind­hold online.
  • Når ram­merne omkring mobil­brug opleves som sank­tion­er af de unge.
  • Når de forstyrrelser, der før var på mobilen, er fly­t­tet hen på com­put­eren, hvor størst­ede­len af under­vis­nin­gen foregår.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser

  • Vi vil gerne skabe flere analoge ånde­huller med ind­dragelse af de unge i processen og samtalen.
  • Vi har altid to vok­sne vok­sne til stede i 10. klasse og på dagskolen, hvilket skaber større bevå­gen­hed omkring de unges skærme i undervisningen
  • Vi er opmærk­somme på, at mobil­erne gerne må være til stede, når de ikke står i vejen for noget vigtigt — men når de gør, skal de fjernes.
  • De ret­ningslin­jer, som ledelsen laver, skal ikke slide på lær­ernes rela­tion til de unge. Vi pri­or­iter­er ret­ningslin­jer, der ikke er for stramme, og som efter­lad­er plads til rela­tio­nen mellem elever og lærere.
  • Som sam­fundsin­sti­tu­tion har vi en vigtig rolle i at skabe ram­mer for mobil­brug, som også kan påvirke kul­turen i hjem­met positivt.
  • Vi ser det ikke som real­is­tisk at lukke helt ned for mobil­bru­gen på skolen. I stedet vil vi uddanne elev­erne i at forholde sig kri­tisk og opsøge pos­i­tive, analoge alternativer.
  • Vi ønsker at arbe­jde hen imod flere under­vis­nings­for­løb med fokus på dig­i­tal dan­nelse, der gør de unge bev­id­ste, så de selv kan tage stilling.

Ana­log og dig­i­tal balance

  • Vi oplever en stærk moti­va­tion og tiltrækn­ingskraft i det dig­i­tale hos de unge – en moti­va­tion, vi ikke vil begrænse, men gerne vil balancere.
  • Vi pri­or­iter­er at skabe fysiske, trygge og analoge miljøer, så de dig­i­talt ori­en­terede unge føler sig hjemme i cen­tret. Det fun­ger­er som en mod­vægt til den fysiske iso­la­tion foran skær­men med ram­mer præget af sofaer, hygge og tryghed (“safe space”).
  • Vi har allerede analoge alter­na­tiv­er i pauserne, som café og bor­dten­nis, men vil gerne udvikle videre på mobil­frie pauser i prøveperioder.
  • Vi erk­ender, at vi som skole ikke kan tage ans­var for alt omkring de unges dig­i­tale liv, men skal fokusere vores ind­sats der, hvor vi kan gøre en forskel.

Ube­hagelige oplevelser online

  • Vi er opmærk­somme på, at de unge i sti­gende grad bliv­er eksponeret for vold­somt ind­hold online. Skolen har et han­dlerum i at etablere trygge rum, hvor elev­erne kan dele tanker og bekymringer.
  • Vi oplever, at de unge i højere grad kan blive eksklud­eret fra sociale medi­er og fæl­lessk­aber. Vi tager det alvorligt, og når vi bliv­er opmærk­somme på en episode, han­dler vi hur­tigt og taler med de involverede.
  • Unge­cen­teret har en poli­tik mod dig­i­tale krænkelser, som træder i kraft, hvis der sker noget krænk­ende digitalt.

Per­son­alet som rollemodeller

  • Per­son­alet på Unge­cen­teret er rolle­mod­eller i forhold til både bru­gen og fraval­get af mobiltelefoner.
  • Vi vægter nærvær og fæl­lesskab højt og har som udgangspunkt en lær­er- og mødekul­tur, der er devicefri.

Overve­jelser omkring gen­er­a­tiv AI og ChatGPT

  • Vi læn­er os op ad nationale og kom­mu­nale ret­ningslin­jer og føl­ger regerin­gens og kom­munens anbefalinger.
  • Vi håber, at der kom­mer et større ans­var i skolevæsenet på området fx under­vis­ning i de mekanis­mer og algo­rit­mer, der er indle­jret i chat­bots, eventuelt i samar­be­jde med TekX.
  • Selvom vi gerne vil have en fælles poli­tik at læne os op ad, ønsker vi også selv at arbe­jde videre med at etablere et fælles AI-for­løb, der inklud­er­er viden om algo­rit­mer, øvelse i kildekri­tik og reflek­sion­er over de større etiske og filosofiske spørgsmål.

—————————————————————————————————————————————————————

Udtalelser fra medarbejderne

”Vi Indgår i dia­log med de unge om dig­i­tale teknolo­gi­er som en naturlig del af hverda­gen. Særligt når deres dig­i­tale adfærd eller reak­tion­er virk­er udfor­drende eller uhensigtsmæssige.”

”Vi tager ube­hagelige og grænseover­skri­dende onli­neo­plevelser alvorligt og møder de unges fortællinger med åben­hed og uden fordømmelse” 

”Vi peger på mere pos­i­tivt og opbyggeligt ind­hold og hjælper de unge med at finde han­dlemu­lighed­er, når de oplever, at noget strid­er mod deres værdier.”

—————————————————————————————————————————————————————

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at cen­teret i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på cen­teret får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har cen­teret haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Ungecenter2610 har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.