Tinderhøj Skole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Tin­der­høj Skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra novem­ber 2025.

—————————————————————————————————————————————————————

Tin­der­høj Skole er en Grøn Skole, hvor fæl­lesskab, samar­be­jde og inspir­erende læring er i centrum.
Vi ønsker, at alle børn oplever at være en del af et inklud­erende fæl­lesskab, hvor man lær­er sam­men – både i klassen, i naturen og gen­nem kreative processer.
Vi vægter det analoge og naturen højt og bruger kun dig­i­tale teknolo­gi­er, når de bidrager med vær­di til undervisningen.

På den bag­grund har vi nøje overve­jet vores dig­i­tale ret­ningslin­jer og er kom­met frem til føl­gende tiltag.

Tin­der­høj Skole er mobilfri

  • Børnene skal afle­vere deres mobil­er i starten af dagen og får dem udlev­eret igen i slut­nin­gen af dagen, med­min­dre lær­eren vur­der­er, at mobilen skal bruges til undervisningsformål.
  • Vi arbe­jder os hen imod at blive en smart­de­vice-fri matrikel, da vi fort­sat oplever udfor­dringer med mobil­erne før sko­letid. Ved at gøre matriklen smart­de­vice-fri sikr­er vi, at fæl­lesskab og nærvær er i højsædet.
  • SFO 1 er mobil­fri, men vi oplever i nogen grad udfor­dringer med smart­watch­es. Vi ønsker bedre kom­mu­nika­tion til foræl­drene om, at smart­watch­es, på lige fod med mobil­er, ikke hør­er til i skole og SFO.
  • I SFO 2 må mobil­erne først bruges efter klokken 15.30. På den måde sikr­er vi en god bal­ance mellem analoge og dig­i­tale aktiviteter og fore­byg­ger, at børnene isol­erer sig med mobilen, når de kom­mer hjem.
  • Vi oplever, at skolens mobilpoli­tik lang­somt har skabt en kul­turæn­dring, hvor elev­erne i sti­gende grad accepter­er og forstår de ret­ningslin­jer, vi har.

Tin­der­høj Skole anven­der dig­i­tale teknolo­gi­er, når de tjen­er et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål

  • Vi pri­or­iter­er under­vis­ning med en god bal­ance mellem analoge og dig­i­tale aktiviteter og anven­der dig­i­tale teknolo­gi­er, når de kan til­føre under­vis­nin­gen vær­di, som det analoge ikke kan – fx under­vis­ning i film, musik eller billeder.
  • Vi anerk­ender fag­por­talernes vær­di i forhold til at tilbyde skræd­der­syede for­løb, der kræver min­i­mal for­bere­delse, men vægter også de analoge, kreative og motiv­erende under­vis­nings­former som modvægt.
  • Vi benyt­ter dig­i­tale teknolo­gi­er, så alle kan delt­age på lige vilkår – eksem­pelvis elever med dysleksi.
  • Vi bruger dig­i­tale teknolo­gi­er til at danne vores børn og unge til hele men­nesker, der kan fun­gere i et tek­nol­o­gisk samfund.
  • Skolen er knyt­tet til TekX, hvor vi også har tilknyt­tet en medar­be­jder. Vi ser stor vær­di i at bruge TekX, da der her er fokus på skabende frem for kon­sumerende teknolo­gi. Der­for skal alle klass­er en gang om året delt­age i et for­løb på TekX.
  • I SFO 2 bruges dig­i­tale teknolo­gi­er altid med pæd­a­gogiske overve­jelser, i afgrænset omfang og under vok­se­nans­var. Børnene må kun spille com­put­er i 45 min­ut­ter, og spil­lene er PEGI-alder­smærkede. Når vi ser film, føl­ger vi alder­smærkninger fra Medierådet. I SFO 1 må der kun spilles i højst 20 min­ut­ter, og der sid­der en vok­sen med hele tiden. I både SFO 1 og 2 er vi opmærk­somme på skyg­gesider og gam­bling. Alle devices er afkoblet inter­net­tet, så børnene ikke møder uhen­sigtsmæs­sigt indhold.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser

Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når spil, som børnene spiller online der­hjemme, udelukker nogle børn socialt.
  • Når der foregår noget uhen­sigtsmæs­sigt dig­i­talt par­al­lelt med skolen – fx udelukkelse i grup­per på sociale medier.
  • Når dig­i­tale læringsplat­forme bliv­er forstyrrende for skolens værdier.
  • Når spil på com­put­eren forstyrrer under­vis­nin­gen, nærværet og læringen.
  • Når dig­i­tal under­vis­ning skaber iso­la­tion foran hver com­put­er, man­glende fordy­belse og gener­isk under­vis­ning – og dermed reduc­er­er inspi­ra­tion, fan­tasi og kreativitet.
  • Når børnene har svært ved at kon­cen­trere sig eller fastholde en aktivitet over læn­gere tid.
  • Når børn i SFO’en bliv­er forstyrret af noti­fika­tion­er på smart­watch­es eller bruger dem til at skrive hjem om kon­flik­ter, hvilket fratager pæd­a­gogerne mulighe­den for at mægle og styrke børnenes rela­tion­er. 

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser:

  • Der arbe­jdes kom­munalt på at skabe fire­walls på com­put­erne, hvilket kan reduc­ere dig­i­tale forstyrrelser i undervisningen.
  • Vi har både i skole og SFO fokus på det analoge og sanselige i bal­ance med det digitale.
  • Vi arbe­jder på at sikre, at det dig­i­tale bliv­er en med­spiller – ikke det bærende i under­vis­nin­gen. Vi ønsker at vende tilbage til den gode analog/digitale bal­ance og sikre, at dig­i­tale valg altid er pæd­a­gogisk, didak­tisk og læringsmæs­sigt begrundede.
  • Vi ser stor vær­di i at lære i og med naturen, der­for er vi en Grøn Skole og har som mis­sion, at elev­erne får en rela­tion til naturen. Vi pri­or­iter­er under­vis­ning udendørs, fagdage i naturen og samar­be­jde med vores naturvejledere.
  • Vi arbe­jder ud fra en fæl­lessk­ab­sori­en­teret, restora­tiv prak­sis, som alle lærere og pæd­a­goger uddannes i.
  • Vi pri­or­iter­er det analoge, fordy­belse og læs­ning. Vi har et vel­fun­gerende bib­liotek, ele­vam­bas­sadør­er for læs­ning og læs­es­ta­tion­er i klasserne.
  • Vi læg­ger vægt på en god start på dagen og inviter­er børnene til bræt­spil og sam­taler frem for brug af mobiler.
  • Vi har fokus på “rent bord” fra start til slut for at styrke kon­tak­ten med bar­net om mor­ge­nen og sikre, at com­put­er­brug sker under voksenansvar.

Ube­hagelige oplevelser online

  • Vi er opmærk­somme på de mange aspek­ter af børnenes dig­i­tale liv, som kan være udfordrende.
  • Vi samar­be­jder med SSP, som vi ind­drager ved behov – fx til oplæg for elever og foræl­dre i forbindelse med uhen­sigtsmæs­sig adfærd online.
  • Vi ønsker at arbe­jde mere mål­ret­tet med en dig­i­tal anti­mobbe­strate­gi. For nu side­s­tiller vi dig­i­tal mob­n­ing med almin­delig mob­n­ing og bruger vores eksis­terende antimobbestrategi.
  • Tin­der­høj Skole gør meget for at støtte børn med skolevæ­gring ved at invitere dem ind i fæl­lessk­a­bet, da vi ved, hvor vigtigt det er, at bygge bro fra hjem­met til skolen.

Forældre–skole-samarbejdet

  • Vi ser skolens tilt­ag som en støtte for foræl­drene i forhold til at håndtere det dig­i­tale liv der­hjemme. Når skolen udmelder tydelige ret­ningslin­jer, bliv­er det let­tere for foræl­dre at skabe fælles ram­mer i forældregrupperne.
  • Størst­ede­len af foræl­drene bakker op om skolens tilt­ag for at mindske bru­gen af mobiltelefoner.
  • Vi for­ven­ter, at foræl­drene fort­sat bakker op om de nye ini­tia­tiv­er omkring mobil­fri­hed. Foræl­drenes rolle er afgørende, hvis tilt­a­gene skal lykkes i praksis.

Overve­jelser omkring AI og ChatGPT

  • Vi er meget opmærk­somme på, at udviklin­gen går hur­tigt, og forhold­er os løbende til de ret­ningslin­jer, regerin­gen udarbejder.
  • Vi fokuser­er på, at kildekri­tik nu bliv­er end­nu vigtigere, og vi vil under­vise elev­erne i dette.
  • Vi anerk­ender, at elev­erne skal lære at bruge AI som et hjælpemid­del, men sam­tidig fastholde evnen til selv at skabe og pro­duc­ere. Selvom resul­tater kan skabes hur­tigt med AI, skal elev­erne lære og forstå processen bag – processen frem for pro­duk­tet. Vi vil styrke denne pro­ces gen­nem fordy­belse og koncentration.
  • Den kreative, musiske og fysiske dimen­sion, alt det, der ind­drager krop­pen og sanserne, får fort­sat stor vær­di som grund­lag for den viden og dan­nelse, vi stræber efter.

—————————————————————————————————————————————————————

Citater fra medarbejderne

“Det dig­i­tale sprog­brug blandt elever er blevet hårdere. Nogle elever føler sig uden­for i de dig­i­tale fæl­lessk­aber, og der opstår en kløft mellem dem, der er meget online, og dem, der sjældent er det.”

”Bru­gen af dig­i­tale medi­er i under­vis­nin­gen sker altid i et fagligt øjemed. Det bruges blandt andet som støtte til ord­blinde eller til ska­belse af kreative projekter”

”Vi oplever stadigvæk dig­i­tale forstyrrelser i hverda­gen og ønsker der­for flere begræn­sninger for dig­i­tal device-brug og overve­jelser om at fjerne mobil­tele­fon­er helt fra matriklen.

—————————————————————————————————————————————————————

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Tin­der­høj Skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.