Tinderhøj Skole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028
Tinderhøj Skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2025–2028, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra november 2025.
—————————————————————————————————————————————————————
Tinderhøj Skole er en Grøn Skole, hvor fællesskab, samarbejde og inspirerende læring er i centrum.
Vi ønsker, at alle børn oplever at være en del af et inkluderende fællesskab, hvor man lærer sammen – både i klassen, i naturen og gennem kreative processer.
Vi vægter det analoge og naturen højt og bruger kun digitale teknologier, når de bidrager med værdi til undervisningen.
På den baggrund har vi nøje overvejet vores digitale retningslinjer og er kommet frem til følgende tiltag.
Tinderhøj Skole er mobilfri
- Børnene skal aflevere deres mobiler i starten af dagen og får dem udleveret igen i slutningen af dagen, medmindre læreren vurderer, at mobilen skal bruges til undervisningsformål.
- Vi arbejder os hen imod at blive en smartdevice-fri matrikel, da vi fortsat oplever udfordringer med mobilerne før skoletid. Ved at gøre matriklen smartdevice-fri sikrer vi, at fællesskab og nærvær er i højsædet.
- SFO 1 er mobilfri, men vi oplever i nogen grad udfordringer med smartwatches. Vi ønsker bedre kommunikation til forældrene om, at smartwatches, på lige fod med mobiler, ikke hører til i skole og SFO.
- I SFO 2 må mobilerne først bruges efter klokken 15.30. På den måde sikrer vi en god balance mellem analoge og digitale aktiviteter og forebygger, at børnene isolerer sig med mobilen, når de kommer hjem.
- Vi oplever, at skolens mobilpolitik langsomt har skabt en kulturændring, hvor eleverne i stigende grad accepterer og forstår de retningslinjer, vi har.
Tinderhøj Skole anvender digitale teknologier, når de tjener et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål
- Vi prioriterer undervisning med en god balance mellem analoge og digitale aktiviteter og anvender digitale teknologier, når de kan tilføre undervisningen værdi, som det analoge ikke kan – fx undervisning i film, musik eller billeder.
- Vi anerkender fagportalernes værdi i forhold til at tilbyde skræddersyede forløb, der kræver minimal forberedelse, men vægter også de analoge, kreative og motiverende undervisningsformer som modvægt.
- Vi benytter digitale teknologier, så alle kan deltage på lige vilkår – eksempelvis elever med dysleksi.
- Vi bruger digitale teknologier til at danne vores børn og unge til hele mennesker, der kan fungere i et teknologisk samfund.
- Skolen er knyttet til TekX, hvor vi også har tilknyttet en medarbejder. Vi ser stor værdi i at bruge TekX, da der her er fokus på skabende frem for konsumerende teknologi. Derfor skal alle klasser en gang om året deltage i et forløb på TekX.
- I SFO 2 bruges digitale teknologier altid med pædagogiske overvejelser, i afgrænset omfang og under voksenansvar. Børnene må kun spille computer i 45 minutter, og spillene er PEGI-aldersmærkede. Når vi ser film, følger vi aldersmærkninger fra Medierådet. I SFO 1 må der kun spilles i højst 20 minutter, og der sidder en voksen med hele tiden. I både SFO 1 og 2 er vi opmærksomme på skyggesider og gambling. Alle devices er afkoblet internettet, så børnene ikke møder uhensigtsmæssigt indhold.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når spil, som børnene spiller online derhjemme, udelukker nogle børn socialt.
- Når der foregår noget uhensigtsmæssigt digitalt parallelt med skolen – fx udelukkelse i grupper på sociale medier.
- Når digitale læringsplatforme bliver forstyrrende for skolens værdier.
- Når spil på computeren forstyrrer undervisningen, nærværet og læringen.
- Når digital undervisning skaber isolation foran hver computer, manglende fordybelse og generisk undervisning – og dermed reducerer inspiration, fantasi og kreativitet.
- Når børnene har svært ved at koncentrere sig eller fastholde en aktivitet over længere tid.
- Når børn i SFO’en bliver forstyrret af notifikationer på smartwatches eller bruger dem til at skrive hjem om konflikter, hvilket fratager pædagogerne muligheden for at mægle og styrke børnenes relationer.
Håndtering af digitale forstyrrelser:
- Der arbejdes kommunalt på at skabe firewalls på computerne, hvilket kan reducere digitale forstyrrelser i undervisningen.
- Vi har både i skole og SFO fokus på det analoge og sanselige i balance med det digitale.
- Vi arbejder på at sikre, at det digitale bliver en medspiller – ikke det bærende i undervisningen. Vi ønsker at vende tilbage til den gode analog/digitale balance og sikre, at digitale valg altid er pædagogisk, didaktisk og læringsmæssigt begrundede.
- Vi ser stor værdi i at lære i og med naturen, derfor er vi en Grøn Skole og har som mission, at eleverne får en relation til naturen. Vi prioriterer undervisning udendørs, fagdage i naturen og samarbejde med vores naturvejledere.
- Vi arbejder ud fra en fællesskabsorienteret, restorativ praksis, som alle lærere og pædagoger uddannes i.
- Vi prioriterer det analoge, fordybelse og læsning. Vi har et velfungerende bibliotek, elevambassadører for læsning og læsestationer i klasserne.
- Vi lægger vægt på en god start på dagen og inviterer børnene til brætspil og samtaler frem for brug af mobiler.
- Vi har fokus på “rent bord” fra start til slut for at styrke kontakten med barnet om morgenen og sikre, at computerbrug sker under voksenansvar.
Ubehagelige oplevelser online
- Vi er opmærksomme på de mange aspekter af børnenes digitale liv, som kan være udfordrende.
- Vi samarbejder med SSP, som vi inddrager ved behov – fx til oplæg for elever og forældre i forbindelse med uhensigtsmæssig adfærd online.
- Vi ønsker at arbejde mere målrettet med en digital antimobbestrategi. For nu sidestiller vi digital mobning med almindelig mobning og bruger vores eksisterende antimobbestrategi.
- Tinderhøj Skole gør meget for at støtte børn med skolevægring ved at invitere dem ind i fællesskabet, da vi ved, hvor vigtigt det er, at bygge bro fra hjemmet til skolen.
Forældre–skole-samarbejdet
- Vi ser skolens tiltag som en støtte for forældrene i forhold til at håndtere det digitale liv derhjemme. Når skolen udmelder tydelige retningslinjer, bliver det lettere for forældre at skabe fælles rammer i forældregrupperne.
- Størstedelen af forældrene bakker op om skolens tiltag for at mindske brugen af mobiltelefoner.
- Vi forventer, at forældrene fortsat bakker op om de nye initiativer omkring mobilfrihed. Forældrenes rolle er afgørende, hvis tiltagene skal lykkes i praksis.
Overvejelser omkring AI og ChatGPT
- Vi er meget opmærksomme på, at udviklingen går hurtigt, og forholder os løbende til de retningslinjer, regeringen udarbejder.
- Vi fokuserer på, at kildekritik nu bliver endnu vigtigere, og vi vil undervise eleverne i dette.
- Vi anerkender, at eleverne skal lære at bruge AI som et hjælpemiddel, men samtidig fastholde evnen til selv at skabe og producere. Selvom resultater kan skabes hurtigt med AI, skal eleverne lære og forstå processen bag – processen frem for produktet. Vi vil styrke denne proces gennem fordybelse og koncentration.
- Den kreative, musiske og fysiske dimension, alt det, der inddrager kroppen og sanserne, får fortsat stor værdi som grundlag for den viden og dannelse, vi stræber efter.
—————————————————————————————————————————————————————
Citater fra medarbejderne
“Det digitale sprogbrug blandt elever er blevet hårdere. Nogle elever føler sig udenfor i de digitale fællesskaber, og der opstår en kløft mellem dem, der er meget online, og dem, der sjældent er det.”
”Brugen af digitale medier i undervisningen sker altid i et fagligt øjemed. Det bruges blandt andet som støtte til ordblinde eller til skabelse af kreative projekter”
”Vi oplever stadigvæk digitale forstyrrelser i hverdagen og ønsker derfor flere begrænsninger for digital device-brug og overvejelser om at fjerne mobiltelefoner helt fra matriklen.
—————————————————————————————————————————————————————
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Tinderhøj Skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.








