Syvstjerneskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028
Syvstjerneskolen er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2025–2028, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra Maj 2025.
Ved denne certificering har Syvstjerneskolen nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Syvstjerneskolens digitale profil
- Vi ønsker en fælles digital profil, der tydeligt afspejler skolens tilgang til teknologi og er let at kommunikere på tværs af skolen.
- Folkeskolen er en kulturbærende institution og skal derfor bidrage til at udvikle sunde digitale vaner hos eleverne.
- Vi tilstræber en god balance mellem det digitale og det analoge.
- Eleverne skal forstå, at digitale værktøjer skal styrke fællesskabet og understøtte læring.
- Mobiltelefoner er som udgangspunkt slukkede og opbevaret i tasken, medmindre de anvendes til et pædagogisk formål.
- Skolen har et dannelsesmæssigt sigte og ønsker at lære eleverne at bruge teknologi kritisk og ansvarligt.
- Det pædagogiske personale sætter tydelige rammer for teknologianvendelse og arbejder aktivt med digital dannelse.
- Vi ønsker et tættere samarbejde med forældre om at skabe sunde digitale vaner.
- I SFO’en må børn ikke bruge mobiltelefoner, medmindre det har et pædagogisk formål.
- Vi vil optimere overgangen fra skole til SFO, så mobilen fylder mindre her.
- Skolens rammer for digital brug udarbejdes i samarbejde med elever og forældre.
- Vi ønsker at udarbejde en analogiseringsstrategi med øget fokus på mobilrestriktioner, samarbejde med eleverne og et sundt, analogt børneliv.
- Vi overvejer at blive en mobilfri skole.
Digitale medier anvendes, når de understøtter didaktiske, læringsmæssige eller trivselsfremmende formål.
- Lærerne forholder sig altid til konteksten og vælger bevidst, hvilke platforme og værktøjer der anvendes.
- Vi prioriterer tydelig rammesætning af digitale aktiviteter.
- Digitale værktøjer muliggør differentieret undervisning og aktualiserer fag med opdateret viden.
- De fungerer som hjælpemiddel for elever med særlige behov, fx ordblindhed.
- Teknologi bidrager med variation, bevægelse, multimodalitet og motivation, men skal balanceres med analoge alternativer.
- Digitale medier bruges til undervisning i kildekritik og ansvarlig brug af teknologi.
- Digitale redskaber anvendes også til at støtte analoge aktiviteter.
- Eksempler på brugte platforme og værktøjer: Matfessor, Gyldendal, Stop Motion, Book Creator, Ordbog, Appwriter, Podcast, Geogebra, Excel, E‑reolen, Skoletube, Office 365 og Minecraft Education.
- I specialafdelingen er visse elever afhængige af telefonen som tryghed. Her arbejder vi relationelt for at bringe det, der lykkes digitalt, over i den analoge verden.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser
- Lyde og vibrationer fra smartdevices og computere.
- Når personlige computere medfører forstyrrelser i undervisningen.
- Når det digitale forhindrer øjenkontakt, nærvær og socialt samspil.
- Når teknologien fastholder eleverne og forstyrrer deres opmærksomhed.
- Når tiden bruges på underholdning frem for læring.
- Når læringsplatforme benyttes med fokus på belønning frem for reel læring.
Håndtering af digitale forstyrrelser
- Ved gentagne brud på mobilregler afleveres telefonen på kontoret.
- Vi ønsker at forstå baggrunden for elevens brug af telefon og mønstre i digital adfærd.
- På mellemtrinnet bliver computere i klassen efter skoletid – samme model overvejes i udskolingen.
- Digitale aktiviteter styres og rammesættes af voksne gennem tydelig klassestyring.
- I frikvarterer styrker vi børns evne til at lege analogt, med pædagogerne som aktive igangsættere.
- Vi overvejer løbende, hvilke læringsplatforme vi benytter, for at reducere forstyrrelser.
- Vi ønsker at digitale værdier og regler drøftes og etableres, inden elever starter deres digitale liv.
Billeddeling, spil, sociale medier og shopping
- Vi arbejder på at begrænse adgangen til spil, sociale medier og online shopping via firewalls på skolecomputere.
- Vi ønsker i højere grad at italesætte billeddeling på mellemtrin og i udskolingen, med fokus på lovgivning og digital ansvarlighed.
Håndtering af ubehagelige oplevelser online
- Vi tager digitale krænkelser alvorligt og inddrager skolens antimobbestrategi og SSP ved behov.
- Vi arbejder forebyggende og ønsker at operationalisere det yderligere med handleplaner fra fx Børns Vilkår og Slet Det.
- Vi anerkender, at skolens regler ikke gælder uden for skolen, men ønsker tæt forældresamarbejde for at styrke skolens forebyggende indsats.
- Skolen skal være et trygt rum, hvor elever kan dele digitale oplevelser.
Lærernes rolle
- Lærerne fungerer som rollemodeller og skal følge samme regler som eleverne ift. skærmbrug.
Balance mellem digitalt og analogt
- Skolen opfordrer til flere analoge aktiviteter både i undervisningen og i frikvartererne.
- Vi har investeret i flere bøger for at styrke den analoge læsning i klasserne.
- Vi fremmer projektbaseret læring.
- Naturen bruges aktivt som læringsmiljø, fx via “Haver til Maver” og skolelandbrug.
- Vi er i gang med at etablere en Craft-skole med fokus på håndværk og kreativitet.
- Skolens mange ildsjæle og den omkringliggende natur skaber varierede læringsmiljøer.
- Praksisnær og varieret undervisning prioriteres højt.
Personligt ejede devices
- I udskolingen bruges personlige devices, men kun som arbejdsredskaber.
- Vi overvejer at lade devices forblive på skolen for at minimere forstyrrelser hjemmefra.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Syvstjerneskolen har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.