Syvstjerneskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Syvst­jer­neskolen er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Maj 2025.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Syvst­jer­neskolen nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Syvst­jer­neskolens dig­i­tale profil

  • Vi ønsker en fælles dig­i­tal pro­fil, der tydeligt afspe­jler skolens til­gang til teknolo­gi og er let at kom­mu­nikere på tværs af skolen.
  • Folkeskolen er en kul­tur­bærende insti­tu­tion og skal der­for bidrage til at udvikle sunde dig­i­tale van­er hos eleverne.
  • Vi tilstræber en god bal­ance mellem det dig­i­tale og det analoge.
  • Elev­erne skal forstå, at dig­i­tale værk­tø­jer skal styrke fæl­lessk­a­bet og under­støtte læring.
  • Mobil­tele­fon­er er som udgangspunkt slukkede og opbe­varet i tasken, med­min­dre de anven­des til et pæd­a­gogisk formål.
  • Skolen har et dan­nelses­mæs­sigt sigte og ønsker at lære elev­erne at bruge teknolo­gi kri­tisk og ansvarligt.
  • Det pæd­a­gogiske per­son­ale sæt­ter tydelige ram­mer for teknolo­gian­ven­delse og arbe­jder aktivt med dig­i­tal dannelse.
  • Vi ønsker et tæt­tere samar­be­jde med foræl­dre om at skabe sunde dig­i­tale vaner.
  • I SFO’en må børn ikke bruge mobil­tele­fon­er, med­min­dre det har et pæd­a­gogisk formål.
  • Vi vil opti­mere over­gan­gen fra skole til SFO, så mobilen fylder min­dre her.
  • Skolens ram­mer for dig­i­tal brug udar­be­jdes i samar­be­jde med elever og forældre.
  • Vi ønsker at udar­be­jde en anal­o­gis­er­ingsstrate­gi med øget fokus på mobil­re­strik­tion­er, samar­be­jde med elev­erne og et sundt, analogt børneliv.
  • Vi overve­jer at blive en mobil­fri skole.

Dig­i­tale medi­er anven­des, når de under­støt­ter didak­tiske, læringsmæs­sige eller trivsels­frem­mende formål.

  • Lær­erne forhold­er sig altid til kon­tek­sten og væl­ger bev­idst, hvilke plat­forme og værk­tø­jer der anvendes.
  • Vi pri­or­iter­er tydelig rammesæt­ning af dig­i­tale aktiviteter.
  • Dig­i­tale værk­tø­jer mulig­gør dif­fer­en­tieret under­vis­ning og aktu­alis­er­er fag med opdateret viden.
  • De fun­ger­er som hjælpemid­del for elever med særlige behov, fx ordblindhed.
  • Teknolo­gi bidrager med vari­a­tion, bevægelse, mul­ti­modalitet og moti­va­tion, men skal bal­anceres med analoge alternativer.
  • Dig­i­tale medi­er bruges til under­vis­ning i kildekri­tik og ans­varlig brug af teknologi.
  • Dig­i­tale red­sk­aber anven­des også til at støtte analoge aktiviteter.
  • Eksem­pler på brugte plat­forme og værk­tø­jer: Mat­fes­sor, Gylden­dal, Stop Motion, Book Cre­ator, Ord­bog, App­writer, Pod­cast, Geoge­bra, Excel, E‑reolen, Sko­le­tube, Office 365 og Minecraft Education.
  • I spe­cialafdelin­gen er visse elever afhængige af tele­fo­nen som tryghed. Her arbe­jder vi rela­tionelt for at bringe det, der lykkes dig­i­talt, over i den analoge verden.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser

  • Lyde og vibra­tioner fra smart­de­vices og computere.
  • Når per­son­lige com­put­ere med­før­er forstyrrelser i undervisningen.
  • Når det dig­i­tale forhin­dr­er øjenkon­takt, nærvær og socialt samspil.
  • Når teknolo­gien fasthold­er elev­erne og forstyrrer deres opmærksomhed.
  • Når tiden bruges på under­hold­ning frem for læring.
  • Når læringsplat­forme benyttes med fokus på beløn­ning frem for reel læring.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser

  • Ved gen­tagne brud på mobil­re­gler afleveres tele­fo­nen på kontoret.
  • Vi ønsker at forstå bag­grun­den for elevens brug af tele­fon og møn­stre i dig­i­tal adfærd.
  • På mellemtrin­net bliv­er com­put­ere i klassen efter sko­letid – samme mod­el overve­jes i udskolingen.
  • Dig­i­tale aktiviteter styres og rammesættes af vok­sne gen­nem tydelig klassestyring.
  • I frik­varter­er styrk­er vi børns evne til at lege analogt, med pæd­a­gogerne som aktive igangsættere.
  • Vi overve­jer løbende, hvilke læringsplat­forme vi benyt­ter, for at reduc­ere forstyrrelser.
  • Vi ønsker at dig­i­tale værdier og regler drøftes og etableres, inden elever starter deres dig­i­tale liv.

Billed­del­ing, spil, sociale medi­er og shopping

  • Vi arbe­jder på at begrænse adgan­gen til spil, sociale medi­er og online shop­ping via fire­walls på skolecomputere.
  • Vi ønsker i højere grad at italesætte billed­del­ing på mellemtrin og i udskolin­gen, med fokus på lov­givn­ing og dig­i­tal ansvarlighed.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser online

  • Vi tager dig­i­tale krænkelser alvorligt og ind­drager skolens anti­mobbe­strate­gi og SSP ved behov.
  • Vi arbe­jder fore­byggende og ønsker at oper­a­tionalis­ere det yderligere med han­dle­plan­er fra fx Børns Vilkår og Slet Det.
  • Vi anerk­ender, at skolens regler ikke gælder uden for skolen, men ønsker tæt foræl­dresamar­be­jde for at styrke skolens fore­byggende indsats.
  • Skolen skal være et trygt rum, hvor elever kan dele dig­i­tale oplevelser.

Lær­ernes rolle

  • Lær­erne fun­ger­er som rolle­mod­eller og skal følge samme regler som elev­erne ift. skærmbrug.

Bal­ance mellem dig­i­talt og analogt

  • Skolen opfor­dr­er til flere analoge aktiviteter både i under­vis­nin­gen og i frikvartererne.
  • Vi har investeret i flere bøger for at styrke den analoge læs­ning i klasserne.
  • Vi frem­mer pro­jek­t­baseret læring.
  • Naturen bruges aktivt som læringsmiljø, fx via “Haver til Maver” og skolelandbrug.
  • Vi er i gang med at etablere en Craft-skole med fokus på hånd­værk og kreativitet.
  • Skolens mange ild­sjæle og den omkring­liggende natur skaber vari­erede læringsmiljøer.
  • Prak­sis­nær og vari­eret under­vis­ning pri­or­iteres højt.

 

Per­son­ligt ejede devices

  • I udskolin­gen bruges per­son­lige devices, men kun som arbejdsredskaber.
  • Vi overve­jer at lade devices for­blive på skolen for at min­imere forstyrrelser hjemmefra.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Syvst­jer­neskolen har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.