Nyager Skole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Nyager Skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra okto­ber 2025.

—————————————————————————————————————————————————————

Nyager Skole er analoge før vi er dig­i­tale. Vi vægter nærvær, fæl­lesskab, læring og kreativitet højt og ser det som essen­tielt at styrke elev­ernes læring­spro­ces frem for blot læringsresultatet.
Vi anven­der det dig­i­tale i bal­ance med det analoge, når det kan bidrage til at styrke skolens værdier: ans­var, respekt, tillid, glæde og fællesskab.
På den bag­grund har vi nøje overve­jet vores dig­i­tale ret­ningslin­jer og er kom­met frem til føl­gende tiltag.

Nyager Skole er mobilfri

  • Skolen har mobil­sk­abe fra 3. klasse, hvor mobil­erne lås­es inde i løbet af skoledagen.
  • I samar­be­jde med elev­erne har vi beslut­tet, at udskolin­gen (7.–9. klasse) gerne må bruge mobil­er i pauserne. Det giv­er elev­erne medbestem­melse, men vi rev­ider­er løbende beslut­nin­gen, hvis mobil­brug står i vejen for fællesskabet.
  • Vi oplever, at den mobilkul­tur, vi har skabt, påvirk­er både elever og foræl­dre pos­i­tivt, så de bakker op om mobilfriheden.
  • Smart­watch­es er en udfor­dring, og vi overve­jer der­for at blive en smart-device-fri skole.

Nyager SFO er mobilfri

  • Udgangspunk­tet er en ana­log uge­plan, efter­ful­gt af enkelte dig­i­tale aktiviteter. Vores værdier er bevægelse, socialt samvær og læring, og vi pri­or­iter­er en bal­ance mellem analogt og digitalt.
  • Dig­i­tale aktiviteter er vok­sen­styrede og pæd­a­gogisk reflek­terede og anven­des kun, når de under­støt­ter SFO’ens værdier.

Nyager Skole anven­der dig­i­tale teknolo­gi­er, når de tjen­er et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Elever fra 4. klasse får en kom­munalt stil­let com­put­er. Vi ser com­put­eren som et arbe­jd­sred­skab, der mindsker forstyrrelser fra egne devices.
  • Dig­i­tale læringsportaler bruges, når de fun­ger­er som mul­ti­modale læring­shjælpemi­dler og åbn­er nye muligheder.
  • Dig­i­tale læringsmi­dler anven­des kun med et pæd­a­gogisk for­mål og under vok­sen­styring. De skal fremme, ikke hæmme, skolens værdier.
  • Dig­i­tale teknolo­gi­er under­støt­ter elever med dyslek­tiske vanske­lighed­er eller dan­sk som andet­sprog, så alle kan delt­age på lige vilkår.
  • Det dig­i­tale kan bringe ver­den tæt­tere på og skabe forståelse for ver­den omkring os.
  • Vi benyt­ter TekX, som tilby­der dig­i­tale red­sk­aber til at skabe fysiske pro­duk­ter gen­nem teknologi.
  • I SFO’en bruges det dig­i­tale til eksem­pelvis stop­mo­tion­film og musik­lege. Vi overve­jer at stille devices til rådighed til dette formål.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser

  • Når det hæm­mer opmærk­somhed, fæl­lesskab og deltagelse.
  • Når sprog­bru­gen online tages med i skolen eller SFO’en.
  • Når online kon­flik­ter eksklud­er­er børn og modar­be­jder trivsel.
  • Når børn mis­ter tålmodighed i læring­sprocessen, for­di de er vant til kon­stant dig­i­tal underholdning.
  • Når tele­fo­nen begrænser social delt­agelse og bruges som en tryg boble.
  • Når com­put­eren bruges som dis­trak­tion frem for arbejdsredskab.
  • Når pauser erstattes af skærm og film, så ro og fæl­lesskab går tabt.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser

  • Vi er opmærk­somme på effek­ten af dig­i­tale dis­trak­tion­er og vigtighe­den af kog­ni­tive pauser.
  • Vi ser det som en dan­nelsesop­gave at træne ved­hold­en­hed og udhold­en­hed i skolen.
  • Den fysiske indret­ning af skolen skal fun­gere som en attrak­tiv mod­vægt til dig­i­tale forstyrrelser og skabe ram­mer for fordybelse.
  • Vi opfor­dr­er til, at timen starter med blanke bor­de og slut­ter med blanke bor­de. Com­put­eren skal ses som et arbe­jd­sred­skab på lin­je med bøgerne og der­for ryd­des væk efter hver time.

Overve­jelser om shop­ping, spil og sociale medier

  • Vi er opmærk­somme på, at elev­erne bruger disse hjemmesider, men det er vanske­ligt at begrænse det fuldstændigt.
  • Kom­munen har opsat fire­walls for visse hjemmesider, men dette bør videreudvikles.
  • Vi forsøger at skabe ben­spænd for forstyrrelser, opfor­dr­er til vok­sen­styrede dig­i­tale aktiviteter og læg­ger vægt på at lægge com­put­erne væk, når de ikke bruges.

Dig­i­tal og ana­log balance

  • Vi er opmærk­somme på forskellen mellem ana­log og dig­i­tal læring og pri­or­iter­er en skole, hvor der er plads til begge dele.
  • Vi overve­jer altid, om det didak­tisk bed­ste værk­tøj er dig­i­talt eller analogt, og om fokus skal være på resul­tatet af at skrive en tekst eller processen ved at skrive i hånden.
  • Vi oplever, at elev­erne også ønsker analoge aktiviteter, hvilket vi som skole støtter.
  • Vi anerk­ender, at den mul­ti­modale dimen­sion i det dig­i­tale er værdi­fuld, men fasthold­er betyd­nin­gen af det tak­tile og sanselige.
  • Vi pri­or­iter­er at styrke inno­va­tion og kreativitet hos elev­erne og er opmærk­somme på forskellen mellem at kon­sumere og at skabe teknologi.
  • Førstepri­or­iteten er fæl­lessk­a­bet, nærværet og det analoge. Derefter under­søger vi, hvilke dig­i­tale mulighed­er der giv­er mening.

Ube­hagelige oplevelser online

  • Vi ved, at mange børn og unge møder ube­hageligt ind­hold på net­tet, og at dig­i­tale miljøer kan være katalysator for ekstreme fæl­lessk­aber og sårbarheder.
  • Vi han­dler hur­tigt, hvis vi bliv­er opmærk­somme på, at elever har haft en ube­hagelig oplevelse online, og ind­drager krisep­sykologer eller SSP ved behov.
  • Vi arbe­jder på at imple­mentere en han­dleguide til hånd­ter­ing af dig­i­tale krænkelser i skolen.
  • Vi er nys­ger­rige på børnenes dig­i­tale liv, så de tør komme til os, hvis de har oplevet noget ubehageligt.
  • I udskolin­gen pri­or­iter­er vi tid og opmærk­somhed til mæglingssi­t­u­a­tion­er efter online kon­flik­ter. Vi forsøger at rekon­struere kon­flik­ten analogt for at skabe forståelse for konsekvenserne.
  • Vi pri­or­iter­er dig­i­tal dan­nelse på ske­maet. Lige­som elev­erne skal lære at begå sig i fysiske miljøer, skal de også lære det i dig­i­tale miljøer.
  • Vi gør elev­erne opmærk­somme på, at tid og opmærk­somhed er han­delsvar­er online. Hvis vi kan styrke den forståelse, kan elev­erne blive mere kri­tiske for­brugere af dig­i­tale medier.

Lær­erne som rollemodeller

  • Vi har et ans­var for dan­nelse, fæl­lessk­aber og det sociale liv. Som rolle­mod­eller og vejvis­ere skal vi stå for skolens værdier og vise elev­erne vejen til sunde fællesskaber.
  • Vi skal skabe et tillids­fuldt rum, hvor børnene tør hen­vende sig, hvis der er sket noget.
  • Vi ønsker en kol­le­gial kul­tur med nærvær og fæl­lesskab i højsædet. Vi er analoge før vi er dig­i­tale og skal selv prak­tis­ere det, vi ønsker af eleverne.
  • Vi opfor­dr­er til, at man ikke tjekker Aula uden for arbe­jd­stid, og at arbe­jdet lægges væk, når man har fri.
  • I SFO’en skal der være tyde­lighed omkring, hvornår og hvor­for mobilen bruges af pæd­a­gogerne. Vi opfor­dr­er til, at mobil­erne lægges væk og kun bruges ved behov.
  • Vi er opmærk­somme på de udfor­dringer, vikar­er står over for, og tilby­der der­for kurs­er, så de føler sig rustet til at håndtere opgaven uden at ty til mobilen og for mange dig­i­tale løsninger.

Chat­G­PT og kun­stig intelligens

  • Vi forhold­er os løbende til de ret­ningslin­jer, regerin­gen udarbejder.
  • Vi er opmærk­somme på, at Chat­G­PT og AI er ressourcer, som elev­erne i sti­gende grad bruger. Vi ønsker at forholde os til denne virke­lighed på en etisk forsvarlig måde.
  • Vi anerk­ender, at elev­erne skal lære at bruge AI som et hjælpemid­del, men sam­tidig fastholde evnen til selv at skabe og pro­duc­ere. Selvom resul­tater kan skabes hur­tigt med AI, skal elev­erne lære processen bag — det skabende frem for det konsumerende.

—————————————————————————————————————————————————————

Udtalelser fra skolens medarbejder

“Der er en reel risiko for, at elever udsættes for mis­in­for­ma­tion og vold­elige video­er. Den kon­stante dopamin-over­stim­u­ler­ing fra dig­i­tale plat­forme påvirk­er børnene, og det er svært for os at følge med i de mange trends. Vi kan se, at uhen­sigtsmæs­sig online adfærd også påvirk­er kon­flik­ter i skolen – optrap­n­ing sker meget hurtigt.”

“Vi skal vise nys­ger­righed, stille spørgsmål og være opmærk­somme i samværet med børnene. Det han­dler om at skabe trygge rum, hvor de tør dele deres onli­neo­plevelser. Vi må tage ans­var for at tale med elev­erne om onlineind­hold, sætte tydelige grænser for sociale medi­er og for­byde brug af egne devices i undervisningen.”

“Dig­i­tale medi­er bruges udelukkende i læringsø­jemed og som vari­a­tion i under­vis­nin­gen. Aktiviteterne er altid vok­sen­styrede, og medierne giv­er mulighed for at sup­plere tekst med billed­er, under­støtte faglige opgaver og fordy­belse i emner.”

—————————————————————————————————————————————————————

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Nyager Skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.