Høng Efterskole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Høng efter­skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Juni 2025.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Høng efter­skole har nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Høng Efter­skoles dig­i­tale linje

  • Vi ønsker en evi­dens­baseret, dig­i­tal profil.
  • Vi har fokus på søvn, fæl­lesskab, faglighed og elev­ernes trivsel og ser det som prob­lema­tisk, når teknolo­gi modar­be­jder dette.
  • Vi ønsker at give elev­erne oplevelser i den virke­lige verden.
  • Vi ønsker at styrke det analoge læringsrum, hvor mobil­fri­hed kan fremme fordy­belse, læring og samarbejde.

Mobilpoli­tik på Høng Efterskole

  • Vi ønsker at arbe­jde hen imod en mobil­fri efter­skole, hvor elev­erne får plads til at engagere sig i det virke­lige liv.
  • De første to uger af efter­skoleophold­et har elev­erne deres mobil­er i en time om dagen. 
  • Derefter vil elev­erne kunne benytte mobilen i et fast tid­srum: 17.15–19.15.
  • Der tages hen­syn til elever med særlige behov. 
  • Vi informer­er kom­mende foræl­dre om, hvilke ting elev­erne bør med­bringe for at kunne fun­gere uden tele­fon (fx kam­era, lom­mereg­n­er, fysisk betal­ingsko­rt) og opfor­dr­er til, at de for­bered­er deres børn på et mobil­frit ophold.
  • Vi ønsker tydeligt at kom­mu­nikere, hvad vi tilby­der i stedet for mobil­erne og ikke kun hvad vi tager fra dem.
  • Skolen vil ind­købe lånekam­er­aer, så elev­erne kan doku­mentere oplevelser uden mobil.
  • Vi ser efter­skolen som en unik mulighed for at styrke de analoge alter­na­tiv­er – det skal vi værne om.

Høng Efter­skole bruger dig­i­tale medi­er, når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Vi benyt­ter læringsplat­forme og visuelle læringsvideoer.
  • Brug af dig­i­tale medi­er er vok­sen­styret. Per­son­alet afgør, hvornår og hvor­dan PC, mobil og smart­watch bruges.
  • Dig­i­tale medi­er bruges til fæl­lessk­ab­sak­tiviteter som fx Tik­Tok-danse, Kahoot, video­pro­duk­tion, filmvis­ning og kreativt arbejde.
  • Elev­erne skal lære at begå sig online og forholde sig kri­tisk til dig­i­talt indhold.
  • Vi ønsker at min­imere uhen­sigtsmæs­sig brug, men ikke afvise det dig­i­tale fuld­stændigt – hånd­hævelse er afgørende.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når elev­erne ikke tør være sig selv.
  • Når det forstyrrer fællesskabet.
  • Når det står i vejen for oplevelser og ungdomsliv.
  • Når det hæm­mer udviklin­gen af emo­tionel intel­li­gens, fx når elever ikke kan mærke deres egne følelser.
  • Når Snapchat og Snap-kort skaber kon­trol og pres.
  • Når elever undgår at være alene.
  •  Når elever undgår at give sig hen i forbindelse med sociale aktiviteter af frygt for at blive filmet.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen:

  • Vi arbe­jder på at gøre sociale arrange­menter skærmfrie.
  • Mobil­brug begræns­es, hvor det er muligt.
  • Vi har fælles pauser på ske­maet med fokus på med­i­ta­tion, ro, metakog­ni­tiv til­gang og krops­be­v­id­s­thed. Disse er faciliteret af lærerne.
  • Øget vok­senkon­takt om afte­nen sikr­er, at vi som vok­sne kan facilitere andre måder at være sam­men på, uden dig­i­tale forstyrrelser.
  • Vi opfor­dr­er til analoge aktiviteter som teg­n­ing, strik og boldspil.

Billed­del­ing, spil, sociale medi­er og shopping

  • Hvis billed­del­ing hæm­mer elev­ernes fri­hed, gør vi mobil­erne util­gæn­gelige i de situationer.
  • Vi vil frem­tidigt give elev­erne adgang til spil og sociale medi­er to timer dagligt — også i weekender. 
  • Fire­walls opsættes for at blokere adgan­gen til com­put­er­spil i under­vis­nin­gen, sociale medi­er, stream­ingt­jen­ester og irele­vante sider.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige dig­i­tale oplevelser

  • Vi samar­be­jder med Red Bar­net og Sletdet.dk ved ube­hagelige dig­i­tale hændelser.
  • Vi er opmærk­somme på, hvor­dan sociale medi­er skaber et overvågn­ing­spres, der gør det svært at løs­rive sig og arbe­jder fore­byggende med dette.

Hvor­dan sikr­er Høng Efter­skole den gode tone på nettet?

  • Vi oplever, at nogle elever påvirkes af hårdere sprog fra sociale medier.
  • Vi kor­riger­er og sæt­ter grænser, når grænseover­skri­dende sprog­brug forekommer.
  • Rela­tion­sar­be­jdet er cen­tralt, og vi klæder medar­be­jderne på til at håndtere en hård tone.
  • Ledelsens rolle er at klæde per­son­alet på til at håndtere rela­tion­er med tydelige rammer.

Gam­bling i Gaming

  • Vi ser løbende eksem­pler på både fysisk og dig­i­tal gambling.
  • Vi vil opsætte Fire­walls på gam­ing­plat­forme for at fore­bygge dig­i­tal gambling.
  • Ved mis­tanke om gam­bling vur­der­er og håndter­er vi den enkelte sag.

Støtte og vejled­ning fra vok­sne frem for dig­i­tale rollemodeller

  • Vi ønsker at begrænse tilgæn­ge­lighe­den til sociale medier.
  • Rela­tion­sar­be­jde er afgørende, og vi pri­or­iter­er at kval­i­fi­cere medar­be­jderne i dette. 
  • Vi opfor­dr­er lærere til at doku­mentere uhen­sigtsmæs­sig adfærd.

Foræl­dre og nyansat personale

  • Vi informer­er nye foræl­dre og medar­be­jdere om vores dig­i­tale dagsorden.
  • HE-parat: Vi kon­tak­ter foræl­dre for at sikre, at de er klar til at tage ans­var sam­men med os.
  • Vi vil ind­føre, at nyt per­son­ale får en opstartspakke, og medar­be­jdere med den dig­i­tale uddan­nelse hold­er work­shops, så alle er klædt på og arbe­jder i samme retning.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Høng efter­skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.