Nygården er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028
Nygården er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2025–2028, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra November 2025.
—————————————————————————————————————————————————————
I Nygården ønsker vi at sikre det gode børneliv med afsæt i vores værdier om fællesskab, nærvær og forbundethed.
På baggrund af disse værdier har vi overvejet, hvornår skærmbrug kan understøtte og hvornår det kan udfordre børnenes trivsel og fællesskab. Det har ført til følgende retningslinjer:
Nygårdens retningslinjer for mobilbrug
- Institutionen har nærvær og fællesskab som ståpæle, og vi oplever, at mobiltelefoner ofte står i vejen for dette. Derfor ønsker vi at være en smart-device-fri matrikel, hvilket betyder, at vi opfordrer forældrene til ikke at bruge mobilen, når de træder ind i børnehaven.
- Vi er en institution i proces og foretager løbende justeringer af vores retningslinjer, hvis vi bliver opmærksomme på nye udfordringer.
Nygården bruger digitale teknologier, når de fremmer vores værdier, men stopper brugen, når de står i vejen for dem.
- Institutionen benytter ikke digitale teknologier i forbindelse med leg og pauser, da vi vurderer, at det hæmmer det nærvær og den forbundethed, vi ønsker at skabe.
- Vi tyer ikke til det digitale, blot fordi det er let tilgængeligt eller tilbyder en bestemt form for læring. Vi fastholder det analoge, fordi vi vurderer, at det skaber de bedste læringsmiljøer for børnene, fælles referencerammer og kontakt til det sanselige.
- Vi mener, at ved ikke at tilbyde skærmaktiviteter, giver vi børnene bedre betingelser for at gøre det, som børn skal: være kreative, legende og sociale.
- Vi bruger ikke digitale teknologier til high- eller low-arousal-aktiviteter. Her prioriterer vi analoge alternativer som yoga, dans og kreativitet. Vi ønsker, at børnene lærer at regulere egen krop i eget tempo ved hjælp af analoge værktøjer og ikke via en iPad.
- Selvom vi i øjeblikket ikke benytter digitale teknologier, udelukker vi ikke brugen i storegruppen. Hvis brugen er voksenbesluttet, pædagogisk overvejet og anvendt til læring eller som en måde at skabe nye forståelsesformer, kan teknologien være værdifuld.
Digitale forstyrrelser i institutionen
- Når børnene påvirkes af indhold, de møder online, hvilket kan skabe uhensigtsmæssig adfærd i børnehaven.
- Når børnene har svært ved at oversætte og forstå konsekvenserne af at overføre handlinger fra skærmen til virkeligheden.
- Når skærmaktiviteter påvirker sprogtilegnelsen negativt.
- Når de fælles referencerammer går tabt, fordi børnene i højere grad ser forskelligt indhold. Det fører til mere fragmenterede interesser, hvilket kan begrænse legen med hinanden.
- Når teknologibrug påvirker børnenes måde at tackle deres følelsesliv på.
- Når børn føler sig ekskluderet på grund af digitale fællesskaber, de ser omkring sig.
Anbefalinger til forældrene – samarbejde mellem forældre og institution
- Vores digitale anbefalinger til forældrene er en naturlig forlængelse af det pædagogiske arbejde, vi hver dag udfører for at skabe et trygt, legende og meningsfuldt fællesskab for børnene.
Vi træder ikke ind i familiens privatliv, men som fagpersoner ønsker vi at bidrage med pædagogisk viden og faglighed. En del af vores opgave er at italesætte dette over for forældrene. - Forældre kan læne sig op ad WHO’s anbefalinger:
- 0–2 år: ingen skærm.
- 2–5 år: maksimalt én time dagligt – gerne sammen med en voksen.
- Vi opfordrer forældrene til at skabe analoge pauser i hjemmet, så skærm ikke forbindes med hvile. Ipad-pauser giver ofte et kognitivt overload hos barnet. Vi anbefaler i stedet analoge pauser med fx højtlæsning, tegning eller anden rolig aktivitet.
- Vi opfordrer forældrene til at give børnene begrænset skærmbrug, eventuelt kun i weekenden. Invitér barnet med i hverdagens aktiviteter, fx madlavning, i stedet for skærmtid.
- Hvis børnene bruger skærm, bør det være meningsfuld brug – helst low-arousal spil med aldersmærkning og sammen med en voksen, så det bliver en fælles og voksenstyret aktivitet.
- Vi opfordrer til, at forældrene lader børnene se bestemte tegnefilm, så der skabes en fælles kulturel referenceramme i børnehaven, som kan understøtte legen.
Personalets brug af mobiler
- Vi ønsker at styrke den gode fælleskultur blandt personalet. Det kan vi fx gøre ved at indføre skærmfrie pauser en gang om ugen.
- Vi ønsker at tage en drøftelse i personalegruppen om, hvad pausen betyder – både for den enkelte og for fællesskabet.
- Vi vil skabe en kultur, hvor det italesættes, at det er okay at have behov for afkobling, men vi anbefaler at gøre det med andre midler end mobilen.
- Som udgangspunkt er private mobiler ikke med ude blandt børnene. Vi benytter stue-telefoner til at tage billeder og til kontakt med forældre.
- Vi ønsker, at stue-mobilerne fylder mindre, og vil derfor tage en dialog med personalet om, hvordan det kan fungere bedst. På den måde bevarer vi nærværet med børnene, men har stadig mulighed for at kontakte en kollega ved behov.
- Vi overvejer også at lave en prøveperiode med en helt devicefri matrikel for at se, hvordan det fungerer, og om der er noget, der går tabt.
—————————————————————————————————————————————————————
Citater fra medarbejderne
” Børnenes leg er vigtigere nu end nogensinde – det sociale fællesskab i legen og det sanselige har stor betydning.”
”Vi oplever at spil og mobiler fylder meget i børnenes snak om weekenden og at koncentrationstiden i legen er kort”
”Vi vil gerne opfordre forældrene til leg uden skærm så skærmene ikke fylder ligeså meget i børnenes hverdag”
—————————————————————————————————————————————————————
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at institutionen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne i institutionen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har institutionen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres børns digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Nygården har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et forældreforedrag.








