Nygården er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Nygår­den er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2025–2028, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Novem­ber 2025.

—————————————————————————————————————————————————————

I Nygår­den ønsker vi at sikre det gode bør­ne­liv med afsæt i vores værdier om fæl­lesskab, nærvær og forbundethed.
På bag­grund af disse værdier har vi overve­jet, hvornår skærm­brug kan under­støtte og hvornår det kan udfor­dre børnenes trivsel og fæl­lesskab. Det har ført til føl­gende retningslinjer:

Nygår­dens ret­ningslin­jer for mobilbrug

  • Insti­tu­tio­nen har nærvær og fæl­lesskab som ståpæle, og vi oplever, at mobil­tele­fon­er ofte står i vejen for dette. Der­for ønsker vi at være en smart-device-fri matrikel, hvilket bety­der, at vi opfor­dr­er foræl­drene til ikke at bruge mobilen, når de træder ind i børnehaven.
  • Vi er en insti­tu­tion i pro­ces og fore­tager løbende jus­teringer af vores ret­ningslin­jer, hvis vi bliv­er opmærk­somme på nye udfordringer.

Nygår­den bruger dig­i­tale teknolo­gi­er, når de frem­mer vores værdier, men stop­per bru­gen, når de står i vejen for dem.

  • Insti­tu­tio­nen benyt­ter ikke dig­i­tale teknolo­gi­er i forbindelse med leg og pauser, da vi vur­der­er, at det hæm­mer det nærvær og den for­bun­de­thed, vi ønsker at skabe.
  • Vi tyer ikke til det dig­i­tale, blot for­di det er let tilgæn­geligt eller tilby­der en bestemt form for læring. Vi fasthold­er det analoge, for­di vi vur­der­er, at det skaber de bed­ste læringsmiljøer for børnene, fælles ref­er­ence­r­am­mer og kon­takt til det sanselige.
  • Vi men­er, at ved ikke at tilbyde skær­mak­tiviteter, giv­er vi børnene bedre betingelser for at gøre det, som børn skal: være kreative, leg­ende og sociale.
  • Vi bruger ikke dig­i­tale teknolo­gi­er til high- eller low-arousal-aktiviteter. Her pri­or­iter­er vi analoge alter­na­tiv­er som yoga, dans og kreativitet. Vi ønsker, at børnene lær­er at reg­ulere egen krop i eget tem­po ved hjælp af analoge værk­tø­jer og ikke via en iPad.
  • Selvom vi i øje­b­likket ikke benyt­ter dig­i­tale teknolo­gi­er, udelukker vi ikke bru­gen i store­grup­pen. Hvis bru­gen er vok­senbeslut­tet, pæd­a­gogisk overve­jet og anvendt til læring eller som en måde at skabe nye forståelses­former, kan teknolo­gien være værdifuld.

Dig­i­tale forstyrrelser i insti­tu­tio­nen

  • Når børnene påvirkes af ind­hold, de møder online, hvilket kan skabe uhen­sigtsmæs­sig adfærd i børnehaven.
  • Når børnene har svært ved at over­sætte og forstå kon­sekvenserne af at over­føre han­dlinger fra skær­men til virkeligheden.
  • Når skær­mak­tiviteter påvirk­er sprogti­leg­nelsen negativt.
  • Når de fælles ref­er­ence­r­am­mer går tabt, for­di børnene i højere grad ser forskel­ligt ind­hold. Det før­er til mere frag­menterede inter­ess­er, hvilket kan begrænse leg­en med hinanden.
  • Når teknologi­brug påvirk­er børnenes måde at tack­le deres følelses­liv på.
  • Når børn føler sig eksklud­eret på grund af dig­i­tale fæl­lessk­aber, de ser omkring sig.

Anbe­falinger til foræl­drene – samar­be­jde mellem foræl­dre og insti­tu­tion

  • Vores dig­i­tale anbe­falinger til foræl­drene er en naturlig for­læn­gelse af det pæd­a­gogiske arbe­jde, vi hver dag udfør­er for at skabe et trygt, leg­ende og menings­fuldt fæl­lesskab for børnene.
    Vi træder ikke ind i fam­i­liens pri­vatliv, men som fag­per­son­er ønsker vi at bidrage med pæd­a­gogisk viden og faglighed. En del af vores opgave er at italesætte dette over for forældrene.
  • Foræl­dre kan læne sig op ad WHO’s anbefalinger: 
    • 0–2 år: ingen skærm.
    • 2–5 år: mak­si­malt én time dagligt – gerne sam­men med en voksen.
  • Vi opfor­dr­er foræl­drene til at skabe analoge pauser i hjem­met, så skærm ikke forbindes med hvile. Ipad-pauser giv­er ofte et kog­ni­tivt over­load hos bar­net. Vi anbe­faler i stedet analoge pauser med fx højtlæs­ning, teg­n­ing eller anden rolig aktivitet.
  • Vi opfor­dr­er foræl­drene til at give børnene begrænset skærm­brug, eventuelt kun i week­enden. Invitér bar­net med i hverda­gens aktiviteter, fx mad­lavn­ing, i stedet for skærmtid.
  • Hvis børnene bruger skærm, bør det være menings­fuld brug – helst low-arousal spil med alder­smærkn­ing og sam­men med en vok­sen, så det bliv­er en fælles og vok­sen­styret aktivitet.
  • Vi opfor­dr­er til, at foræl­drene lad­er børnene se bestemte teg­ne­film, så der skabes en fælles kul­turel ref­er­ence­r­amme i børne­haven, som kan under­støtte legen.

Per­son­alets brug af mobiler

  • Vi ønsker at styrke den gode fælleskul­tur blandt per­son­alet. Det kan vi fx gøre ved at ind­føre skærm­frie pauser en gang om ugen.
  • Vi ønsker at tage en drøf­telse i per­son­ale­grup­pen om, hvad pausen bety­der – både for den enkelte og for fællesskabet.
  • Vi vil skabe en kul­tur, hvor det italesættes, at det er okay at have behov for afkobling, men vi anbe­faler at gøre det med andre midler end mobilen.
  • Som udgangspunkt er pri­vate mobil­er ikke med ude blandt børnene. Vi benyt­ter stue-tele­fon­er til at tage billed­er og til kon­takt med forældre.
  • Vi ønsker, at stue-mobil­erne fylder min­dre, og vil der­for tage en dia­log med per­son­alet om, hvor­dan det kan fun­gere bedst. På den måde bevar­er vi nærværet med børnene, men har stadig mulighed for at kon­tak­te en kol­le­ga ved behov.
  • Vi overve­jer også at lave en prøvepe­ri­ode med en helt device­fri matrikel for at se, hvor­dan det fun­ger­er, og om der er noget, der går tabt.

—————————————————————————————————————————————————————
Citater fra medarbejderne

Børnenes leg er vigtigere nu end nogensinde – det sociale fæl­lesskab i leg­en og det sanselige har stor betydning.”

”Vi oplever at spil og mobil­er fylder meget i børnenes snak om week­enden og at kon­cen­tra­tionsti­den i leg­en er kort”

”Vi vil gerne opfor­dre foræl­drene til leg uden skærm så skærmene ikke fylder ligeså meget i børnenes hverdag”

—————————————————————————————————————————————————————

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at insti­tu­tio­nen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne i insti­tu­tio­nen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har insti­tu­tio­nen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres børns dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Nygår­den har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et forældreforedrag.