Bymarkskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Bymark­skolen er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Bymark­skolen nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale vaner

Bymark­skolen er stolt over at være cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027. Cer­ti­fi­cerin­gen, tildelt af Dabeco, afspe­jler skolens fokus på at skabe en sund bal­ance mellem dig­i­tale og analoge aktiviteter, som frem­mer trivsel, læring og sociale fællesskaber.

Skolen er mobil­fri for elever, hvilket sikr­er et trygt læringsmiljø uden forstyrrelser fra tele­fon­er o.lign. Denne kul­tur, som har været imple­menteret siden 2018, styrk­er elev­ernes nærvær og sociale kompetencer.

Dig­i­tale medi­er bruges på Bymark­skolen med omtanke og kun, når de bidrager til læring eller trivsel. Skolen anven­der en bred vifte af dig­i­tale værk­tø­jer som VR, droner, laser­skære, 3Dprinter og læringsplat­forme, der under­støt­ter både fagligt stærke og sår­bare elever. Sam­tidig pri­or­iteres analogt samvær og kreative aktiviteter for at skabe bal­ance og mindske afhængighed af skærme.

Medar­be­jdere, elever og foræl­dre ind­drages aktivt i arbe­jdet med at udvikle sunde dig­i­tale van­er. Gen­nem kurs­er, fore­drag og under­vis­nings­ma­te­ri­aler som Mit liv på net­tet arbe­jder skolen på at fremme dig­i­tal dan­nelse og håndtere udfor­dringer som dig­i­tal mob­n­ing og skærmforstyrrelser.

Cer­ti­fi­cerin­gen er et skridt på vejen mod at sikre, at elev­erne bliv­er dig­i­talt ans­varlige og sam­funds­du­elige borg­ere, der trives både online og offline.

Teknologi­forståelse

Bymark­skolen har siden 2018 været en del af Under­vis­ningsmin­is­teri­ets forsøg med teknologi­forståelse i under­vis­nin­gen. På Bymark­skolen arbe­jder elev­erne hvert år med et under­vis­nings­for­løb i dan­sk og matem­atik med fokus på teknologi­forståelse. Foru­den at forholde sig til teknolo­gien omkring os og arbe­jde med tek­nol­o­giske mål er et cen­tralt punkt også kom­pe­tenceom­rådet dig­i­tale myn­dig­gørelse, hvor elev­erne lær­er at tage still­ing til for eksem­pel sociale medi­er og kon­sekvenser ved videre­givelse af per­son­lige data.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Bymark­skolen har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.